Hopeloos verlaat wil ik jullie toch nog even een kijkje laten nemen in mijn Social Media Week-avonturen. Social Media Week is een evenement dat tweemaal per jaar plaatsvindt. Was in 2009 alleen New York City een weekje in social media gedompeld, begin februari werd de Social Media Week wereldwijd op 9 plekken gehouden, waaronder Sao Paolo en Istanbul.

Sociale media, zo blijkt maar weer, zijn hip hot en happening -dat wist ik- al brak mijn Hollandsch klompje wel een beetje toen ik las dat Social Media People de hipsters van de toekomst zijn. Daar moest ik natuurlijk even meer over weten en dus mailden collega en ik naar de baas dat we graag in zijn tijd wat extra social media tips en tricks wilden leren en van gedachten wilden wisselen met andere Social Media hipsters en we were good to go!

Social Media Open Bar

Onze eerste stop was bij een borrel met de dubieuze titel Revenge of the Nerds in een nogal suf kroegje in de East Village. Collega C. en ik liepen door -5 met een kloppend social media hart naar de kroeg waar we gelijk werden ontvangen door gratis drank. Ja, zo wordt je vanzelf wel social, dacht ook de 1/2 van de social media divos aanwezig. Veelgehoorde openingszin was: “Ja, het is toch Social Media Week, hoe heet jij….?”, in plaats van om nummers werd er om @twitteraccounts gevraagd en toen ik zei dat ik zeker niet zou frienden op Facebook werd er dus maar een LinkedIn connectie gelegd. Eind goed al goed, 4 wodka verder, +6 volgers en 4 nieuwe LinkedIn connecties.

 

Social Media Best Food Ever

De tweede stop van de week vond plaats op steenworpafstand van ons eigen kantoor in Sillicon Alley en werd georganiseerd door The Morris + King Company. Het panel dat zich boog over de kwestie: Social Media Marketing: Moving from Experimentation to Results bestond uit een aantal Social Media Marketingoeroes die -helaas nogal onverstaanbaar- de ins en outs rondom social media marketing bespraken.

Hoofdpunten waren vooral: wees persoonlijk, kijk goed naar bedrijf bij het bedenken van een social media strategie en integreer social media als tool, afdeling en serieus aspect in de bedrijfsstructuur. Geopperd werd de social media pioniers in contact te brengen met de oudere generatie van het bedrijf (lees: meneer de CEO en de gehele administratieve staf) en het tot doel maken iedereen binnen het bedrijf social media savvy te maken. Uitsmijter van het panel was de metafoor voor SEO en SMO (Social SEO):  If SEO is the peanut butter, then SMO is the jelly. Together they make the perfect sandwich. Zeer interessante bijeenkomst, ondanks een hoge mate van open deuren. Helaas te weinig tijd om van de lekkere kaas- en worstplankjes te genieten, want ook voor social media hipsters geldt: liefde gaat door de maag. Uiteindelijk met een volgekalkt notitieblokje, colabuik en wat gehamsterde brie en extra pittige salami op huis aan.

Social Commerce & Champagne

Zonder twijfel het meest boeiende event van de gehele week, voor onze tak van sport dan, was Social Commerce: The Evolution of the Purchase Process, georganiseerd door DotBox (die allemaal in hun huiskleur oranje gekleed waren, dan scoor je bij mij Hollandse dus direct al punten). In een afgeladen conferentieruimte gaf een zestal experts hun invulling aan social commercie, sociaal shoppen, coupons enzovoort.

Geheel onder de indruk van 1800flowers.com, die als een van de eersten een Facebook-store opende (je volgt de club, je krijgt hun updates in je newsfeed en binnen de post vindt het hele aankoopproces plaats). Dan Kaboodle.com, waar online shoppers content delen, tonen en aanbevelen.

Ook onder de indruk van Stylecaster, misschien temeer omdat voorman Ari Goldberg (nee, niet de acteur) een fijn voorkomen heeft, een soort online warenhuis gebouwd op een social network structuur waarin je ook nog eens al je fashion must-knows kunt vinden. Slick vormgegeven en zeer groots aangepakt.

Boodschap van alle social commerce bonzen was: benader je gebruiker persoonlijk, laat je gebruikers ALLE informatie delen, maak de online winkelervaring social en laat de gebruiker bepalen. Dat dit ‘delen’ wel erg bizarre vormen kan aannemen blijkt uit voorbeelden als Swipey.com, een netwerk waarop je al je creditcardaankopen met je sociale netwerk kan delen en Wepay.com waar je collectief geld kan inzamelen en aankopen kunt doen. Het event eindigde met een open bar met champagne en een gesprek met een vrouw  van middelbare leeftijd die op weg was naar een blind-date, via een online dating-site, dus ook best wel social media.

Social Media Rulezzz

Aan het eind van de week helemaal social media enthousiast. Ik heb er een hele stapel volgers bij, ik hashtag me helemaal rot en mijn FourSquare check-ins zijn exponentieel gestegen. Toch is het allemaal wat relatief. Natuurlijk, sociale media zijn booming en voor het fatsoen moet je zeker geen website/webshop bouwen zonder bepaalde opties om informatie te delen. Al ben ik een social media positivist pur sang, bij sommige initiatieven voerde mijn Hollandsche nuchterheid de boventoon en kon ik mijn wenkbrauwen er niet van weerhouden zeer hoog te stijgen.

Willen we echt naar een wereld waarin al je vrienden kunnen zien wat voor soort spijkerbroeken je koopt? Wil je dat je baas weet dat je tijdens je lunchpauze lingerie staat te passen? Wil je tijdens een Facebook break worden geconfronteerd met de verjaardag van je schoonmoeder, waar zeker een bos bloemen heen moet? Een drankje (zelf betaald dit keer) met mijn non-social media vrienden biedt weer een hoop perspectief nadat ik tijdens deze geweldige week toch een beetje social media brainwashed ben.

 


2.997 keer gelezen Geschreven door