Overzichtspagina handleiding

Je hebt nu een mooi profiel, volgt een hele hoop mensen en een hele hoop mensen volgen jou al of staan op het punt je te gaan volgen. Nu is het tijd om te Twitteren. Maar wat zeg je dan?

Microbloggen
Twitteren wordt ook wel microbloggen genoemd. Micro, omdat je anders dan bij een gewoon weblog minder ruimte hebt om je punt te maken. 140 karakters lang kun je je zegje doen. Kort en bondig was nog nooit zo snel en puntig. Wil je leren spelen met taal, dan is Twitter dé plek om dat te doen.

Zoals ook bij macrobloggen is het wel belangrijk om iets te zeggen te hebben. Niet altijd, maar toch zeker 60% van de tijd moet je als Twitteraar iets toevoegen. Dat kan iets van een andere site zijn – een link naar iets interessant bijvoorbeeld.  Dat kan een slimmigheidje zijn, een liedje dat je wilt delen of een artikel dat je net hebt geschreven of hebt gelezen of een keifilosofische statement over de toekomst van internet of bijvoorbeeld breien voor linkshandigen.

Gooi Twitter dus niet vol met onzin. Maar zoek naar datgene wat zinnig is voor je followers. Twitter zal jou dan meer opleveren en je followers blijven wat langer hangen. Maak het jezelf aan de andere kant ook niet te moeilijk: voor iedere vorm van onzin is een publiek te vinden. Zoals ook in het fysieke leven komen mensen op Twitter in alle soorten en smaken.

Laat je niet aanpraten dat je dit wel en dat niet moet doen. Maar bedenk dat – net als in het echte leven – keuzes consequenties hebben. De hele dag sociaal onwenselijke statements maken levert een bepaald soort volgers op. De hele dag over je maaltijden praten ook. Vraag je af of dat het publiek is dat je wilt. Maar jouw Twitter is van jou en dat betekent dat Jij bepaalt hoe je dat invult.

Twittertaal
De Twitterazzi hebben inmiddels een eigen taal (twaal) ontwikkeld. De taal van Twitter niet kennen, is er niet bijhoren. Gelukkig heeft Marlooz – bekende Tweep – een aantal van deze termen voor je op een rijtje gezet. Aan die lijst niet genoeg, probeer dan de Twittonary of gebruik de lijst die hier op Contentgirls staat (en groeiende is). Gooi ze er zo af en toe doorheen. Maar wees spaarzaam. Voor je het weet ga je ook buiten Twitter dit Twitterdialect spreken. Dikke kans dat je collega’s het minder appreciëren als je je conversatie verTwittert. Alleen al omdat je toch een beetje als een kleuter (tweuter?) klinkt.

Een aantal woorden is wel handig om in elk geval alvast te kennen. Omdat het termen betreft die met de werking van Twitter te maken hebben:

Hashtag: een hashtag is een woord dat na dit teken komt “#”. Met een hashtag kun je verschillende dingen doen. Zo kun je de hashtag gebruiken om een toon aan je Tweet te geven.

Bijv. Wat een prachtige dag is het vandaag #regentpijpenstelen

Zoals je ziet een prima manier om lekker sarcastisch te doen. Zoals je ook direct ziet gebruik je geen spaties tussen woorden na de hashtag.

Verder wordt de hashtag ook gebruikt om een onderwerp mee te geven aan een tweet. Denk bijvoorbeeld aan een congres of een televisieprogramma waar je naar kijkt. Zo is de hashtag van Pauw & Witteman #penw. Kijk je naar de uitzending, dan kun je je commentaar geven op een het programma en de hashtag eraan toevoegen. Op Twitter worden die hashtags aanklikbaar. Klik je erop dan zie je alle tweets die zo’n hashtag bevatten en kun je dus in theorie een programma of congres volgen op basis van de commentaren van de mensen die kijken/erbij zijn zonder dat jij kijkt/erbij bent. Meer over hashtags vind je hier. Een (groeiend) overzicht van gebruikte hashtags vind je hier.

Twoosh: is een tweet van exact 140 karakters. Je wint er niets mee (al was er heel kort een Twooshwedstrijd, maar die werd afgelast), maar sommige mensen vinden het kunstig om te proberen in exact 140 karakters hun boodschap te brengen.

Tweeps: mensen die tweeten/twitteren

Tweetup: een offline meeting van mensen die twitteren – meestal een borrel.

Twitter timeline: zijn de berichten die je ziet als je inlogt op twitter (berichten van anderen dus).

Retweet: Dat is wanneer je de boodschap van een ander doorzet naar jouw volgers. Dat kun je doen door de boodschap te kopieren en plakken en er RT voor te zetten met daarna de naam van de originele verzender en zijn of haar boodschap. Een voorbeeld.

Iemand die ik volg tweet: Klompen zijn mooi. Ik vind dat een gave boodschap en kopieer die boodschap en retweet het op deze manier:

RT @naamdieikvolg Klompen zijn mooi.

RT staat dan natuurlijk voor Retweet. Tegenwoordig kun je mensen retweeten door een link naast hun boodschap aan te klikken. Die link verschijnt wanneer je met je muis over de tweet gaat.

@replies (at-replies): Wanneer je op Twitter direct naar een specifiek persoon wilt tweeten, dan doe je dat door het @teken gevolgd door hun username en jouw boodschap. Je kunt dat ook doen door op Reply te klikken wanneer je met je muis over de boodschap heengaat waarop je wilt reageren. Of door naar hun profiel te gaan en op de knop te klikken die je op het onderstaande plaatje ziet en te kiezen voor @ mention gebruikersnaam.


Direct Message of DM: zijn berichten die alleen degene aan wie je het bericht verzendt kan zien. Privéberichten dus. Je verstuurt deze door op het profiel van degene aan wie je een bericht wilt versturen te kiezen voor Direct Message gebruikersnaam of door je tweet te starten met D gebruikersnaam en dan je boodschap.

Follow Friday: is de gewoonte op Twitter om elke vrijdag een lijst door te tweeten van mensen die je volgt waarvan je anderen wilt laten weten dat ze ook interessant zijn voor hen om te volgen. Meedoen aan followfriday doe je door de hashtag #ff of #followfridat op te nemen in je tweet samen met de namen van tweeps die je wilt doorgeven (met het @-teken voor hun naam).

Tip: Om je populariteit op Twitter te vergroten is het een goed idee om zelf een mooi nieuw Twitterwoord te verzinnen. Wees wel origineel. Twuste – net voor je gaat slapen – is natuurlijk allang bedacht.

Twitterclubje
Net als in het echte leven en op andere sociale media vind je ook op Twitter de welbekende middelbareschool kliekjes. De kakkers, de alto’s, de semi’s (semi-intelectuelen)- veel semi’s (!) – de nerds etc. En ook op Twitter is het belangrijk om jouw kliek te vinden. Óf er zo hard buiten te staan dat je voor elke kliek cool bent. Ben je een kakker? Twitter dan zo af en toe over je BMW 5 of zeilboot. Ben je een semi? Twitter dan zoveel mogelijk over het theater, programma’s op Nederland 1 of 3 en opera. Ben je een nerd? Twitter dan over Apple en zaken die eindigen op een serienummer. Dat maakt het voor de mensen uit jouw clubje in elk geval gemakkelijker om je te herkennen.

Say what?
Nu heb ik je nog steeds niet verteld wat je letterlijk moet zeggen op Twitter. Ik ga er dan ook vanuit dat je best basaal kunt converseren. Hou je op Twitter gewoon aan dezelfde regels als buiten Twitter: praat niet teveel nonsens, luister (lees) ook eens af en toe, lees actief (reageer, niet alleen roepen), schep niet teveel op (tenzij je bij de kakkers hoort natuurlijk), stel vragen die tot nadenken aanzetten en wees bovenal jezelf.

Maar toch even dit
Wil je echt wat toevoegen en het aantal volgers dat je hebt gestaag uitbouwen? Ga dan bij jezelf na wat jij weet waar anderen wat aan hebben. Er is altijd wel iets. Wat is jouw expertise? Of dat nou vanuit je beroep is of vanuit je hobby maakt niet uit. Waar heb jij een visie op? Waar heb jij interessante inzichten? Wat ben jij tegengekomen op je webomzwervingen? Wat voeg jij toe? Hoe verrijk jij het dorpje Twitter? Til niet al te zwaar aan deze vraag (mensen die al te serieus zijn gaan ook vervelen), maar hou het wel in het achterhoofd. Dorpje Twitter is een minimaatschappij en als je niet bijdraagt dan ben je gewoonweg minder interessant.

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 11.036 keer gelezen