Overzichtspagina handleiding

Nou je bent al een heel eind gekomen, helemaal niet slecht. Daar zit je dan met je vet gepimpte profiel. Maar wat nu? Twitteren in je eentje schiet niet erg op. Twitter gaat pas leven wanneer jij mensen volgt en mensen jou volgen. Het is nu dus tijd om volgers te vinden.

Om te beginnen kun je natuurlijk op zoek gaan naar mensen die je kent. Binnen Twitter is er een optie om de contacten die je hebt binnen je Gmail account (of Yahoo of AOL) te zoeken. Binnen Twitter log je in op die accounts en Twitter vergelijkt de emailadressen uit jouw contactlijst met de mailadressen van Tweeps (mensen die Twitteren) die hebben aangegeven dat ze op hun mailadres gevonden willen worden.

Een prima manier om aan je eerste volgers te komen. Maar aan de andere kant kan het zomaar zijn dat je eigen contactlijst helemaal niks oplevert. Dan is het tijd voor vreemdelingen.

Maar waarom zou je?
Waarom zou je mensen gaan volgen die je helemaal niet kent? De schrijfsels lezen van mensen die je nog nooit in het echt hebt ontmoet. Daar kun je allerlei redenen voor bedenken. Maar de belangrijkste is dat het web je bij uitstek de mogelijkheid biedt om buiten je eigen leefwereld te treden. Om mensen te ontmoeten die je in de fysieke wereld nooit tegen zou komen. Al is het alleen maar omdat je maar met een beperkt aantal mensen contact kunt hebben zonder dat je agenda ontploft. Het is zonde om daar geen gebruik van te maken.

Gebruik je Twitter voor het promoten van je producten, bedrijf, diensten, personal brand, dan is het nog belangrijker om buiten je vriendkring te vissen. There is strength in numbers. Als 1% van je volgers interesse heeft in jouw product, dienst etc. en jouw berichten daarover weer doorzet naar hun volgers – dan is die ene procent absoluut gezien meer wanneer je 1000 volgers hebt, dan wanneer je er 10 hebt.

Maar pas op, ook hier is kwaliteit nog altijd beter dan kwantiteit. Heb jij een blog dat zicht richt op atheïsten en zijn de meeste van je 10 000 volgers zwaar religieus, dan heb je minder aan je volgers dan wanneer je er maar 100 hebt die zeker weten dat god niet bestaat.

Maar goed, om een vliegende start te maken en je Twitteraccount een beetje op weg te helpen, is er in elk geval één ding wat je kunt doen: Volg een hele hoop mensen.

Huh?
Het is eigenlijk heel simpel: Klik bij zoveel mogelijk mensen op de Follow-knop. Zoek die mensen bij elkaar via sites zoals Twittergids of gebruik search.twitter.com om ze bij elkaar te sprokkelen. Er zit een limiet aan het aantal mensen dat je kunt volgen, zolang je zelf nog niet door heel veel mensen wordt gevolgd. Je kunt niet 10000 mensen toevoegen aan je lijstje als je zelf nog maar door 5 mensen wordt gevolgd (eerlijk gezegd is dat om dit soort praktijken te voorkomen). Toch adviseer ik je om dit gewoon te doen.

Waarom?
De meeste mensen die je volgt zullen je terugvolgen. Dat betekent dat je heel snel – als je bereid bent er wat tijd in te stoppen – een kleine community op kunt bouwen. In een hoekje wachten tot iedereen ziet hoe leuk je bent kan natuurlijk ook, maar duurt veel langer.

Maar dat lijkt op valsspelen!
Nee joh. Het punt is namelijk dat al die mensen die jou gaan volgen ook direct weer afhaken als je niet interessant, leuk, charmant of iets anders bent dat hen vasthoudt. Het enige wat je doet door in eerste opzet ongegeneerd mensen te volgen is het natuurlijke proces wat versnellen. Een publiek bij elkaar verzamelen dat dan zelf kan beslissen of je hun tijd waard bent. Gewoon doen dus.

Maar gaat het dan alleen om volgers?
Absoluut niet. En een feestje met z’n tweeën kan ook heel gezellig zijn. Alleen heb je daar Twitter niet voor nodig. Het gaat niet om het aantal mensen dat je volgt (of die jou volgen), maar een redelijk clubje bij elkaar verzamelen (beide kanten op), maar het wel leuker en in sommige gevallen zelfs zinniger. Wat een “redelijk” clubje is, bepaal je uiteraard zelf. Voor de een heb je het dan over 20 mensen, voor de ander over 50 000.  Het is allebei prima. Maar wat mij betreft is een deel van de kracht van Twitter, zijn snelheid en bereik – en daar heb je toch echt een klein beetje massa voor nodig. Je mag er natuurlijk heel hoogdravend over doen – een erg populaire houding – maar ach, waarom zou je!

Maar waar vind ik die mensen?
Er zijn veel plekken waar Twittergebruikers worden gecategoriseerd en verzameld. Vooral dat eerste is interessant. Want hoewel ik je net heb geadviseerd om – in elk geval in eerste instantie – gewoon zoveel mogelijk volgers te verzamelen, wil ik er nu toch aan toevoegen dat het slim is om dat met enig beleid te doen. De kans dat ze blijven hangen is groter wanneer je mensen kiest op basis van een gedeelde interesse, vakgebied, achtergrond, beroep of iets anders. Doe je dat niet, dan ben je die mensen ook zo weer kwijt. Doe je dat wel, dan voegen zij in elk geval voor jou iets toe, maar potentieel (afhankelijk van je tweets) jij ook iets voor hen.

Kijk op een van de volgende sites om die mensen te vinden:

Twittergids
De Twittergids verzamelt Nederlandse Tweeps (mensen die Twitteren) en categoriseert ze op basis van wat ze in hebben gevuld in hun profiel. Daaruit ontstaan lijsten met gebruikers op volgorde van het aantal volgers. Als je je profiel invult op Twitter en in het Nederlands Tweet, dan kom je vanzelf in de Twittergids terecht.

Search.twitter.com
Op deze website kun je gebaseerd op een zoekwoord zoeken door de berichten van Tweeps. Stel je hebt een site die zich richt op webredacteuren, dan kun je dat woord als zoekwoord gebruiken en de mensen die daarover spreken volgen.

Twitterrel
Vind mensen met dezelfde interesses als jij.

Tweep like me
Tweep like me zoekt naar mensen die op jou lijken. Dat doen ze door de inhoud van je Tweets te bestuderen en te vergelijken met die van anderen.

Listorious

Hier vind je tweeps samengebracht in twitterlijsten. Je kunt hier gemakkelijk zoeken op onderwerp.

Tweetfind
Een Twitterdirectory waar je doorheen kunt zoeken nieuwe mensen kunt ontdekken om te volgen.

Twellow
Nog een Twitterdirectory.

Who Should I follow
Op deze website vul je je Twitternaam in en krijg je aanbevelingen terug: wie moet je volgen?

Zo zijn er nog tal van services waarmee je nieuwe volgers kunt vinden. Vergeet in elk geval zelf ook niet om mensen die jou volgen zelf ook weer terug te volgen. Blijken ze saai, irritant, dom of iets anders te zijn waar je je aan ergert, dan kun je altijd weer van je lijstje afgooien. Al mag je ook daarover zo hoogdravend doen als je zelf wilt. Je bent bijvoorbeeld veel gaver en kekker als je significant minder mensen volgt dan dat jou volgen. Het woordt Twitterslet heb ik aan de andere kant in de wandelgangen gehoord om mensen te beschrijven die “iedereen maar terugvolgen”. In een eerder hoofdstuk zei ik het al: je maakt je eigen Twitterrealiteit. Dus het is aan jou!

0 Shares:
3 comments
  1. Mooi artikel, precies zoals ik het ook inzet en fijn om nog wat meer tools erbij te nmen om eens onder de loop te leggen. Zelf ook wel succes met tools en pagina’s als: foller.me, tweepi.com, vasoft twitter promoter en buzzom.com.

    Met de juiste gedachte en de juiste managementmethode is het heel goed om de kracht te vinden in de grote getallen. Maar starten vanuit een goede basis en tussendoor analyseren waaruit je community bestaat om hier weer verder aan te kunnen werken lijken mij goede methode om je community verder te laten groeien.

Comments are closed.

Dit artikel is 9.351 keer gelezen