Dit artikel verscheen eerder op EventNerds.nl

Wij komen het steeds vaker tegen; Social Media sites waar de handelsnamen van bedrijven nog beschikbaar zijn als accountnaam. Allemaal niet zo spannend natuurlijk, totdat iemand deze claimt en er rare dingen op gaat plaatsen over jou bedrijf. Dit overkwam een tijd terug Carglass.


Wat we ook een keer hebben meegemaakt is dat een meisje van 8 jaar heel leuk de handelsnaam van één van de grootste leisure-concerns van Nederland als fan hyve voor een camping had geregistreerd. Toen het bedrijf dit probleem aankaartte bij Hyves kregen ze dit terug: “Ieder lid van Hyves is vrij om een naam te gebruiken binnen ons netwerk”. Uiteindelijk naar veel op en neer gemaild te hebben met het 8 jarige meisje heeft ze in ruil voor een gratis vakantie het Hyves account overgedragen. Dit wil je als startend of gevestigd bedrijf natuurlijk niet, daarom heb ik wat handige tips om dit voor een groot deel te beschermen. Het lijkt allemaal heel logisch, maar het wordt toch vaak vergeten.

Domeinnamen
Registreer je bedrijfsnaam minimaal als .nl en .com domeinnaam. Dit kan al vanaf enkele euro’s per jaar. Indien je ook internationaal tewerk gaat zou ik ook .eu, .be en .de registeren. Dit kost je per jaar misschien 100 euro, maar dat is altijd nog goedkoper dan een domeinnaam overkopen van een “domeinkaper” of de schade die iemand anders kan aanrichten met jou bedrijfsnaam domeinnaam.

Wij adviseren onze klanten ook altijd om een veel gemaakte spelfouten van je handelsnaam te registeren als .nl domeinnaam. Deze spelfouten kun je vaak terugvinden in de statistieken van je website. Heb je geen statistieken op je website? Meteen installeren! Hierover binnenkort meer.

Hyves
Registreer je bedrijfsnaam op Hyves. Dat kan heel simpel hier. Je hebt keuze uit een hyve, spot, bedrijf of vereniging. Let op: Maak geen persoonlijk profiel aan met als gebruiksnaam je bedrijf. Dit mag niet volgens de regeltjes van Hyves en je hebt de kans dat je account geblokkeerd wordt.

Facebook
Maak een fanpagina van je bedrijf aan op Facebook. Hiervoor moet je wel eerst een persoonlijk profiel hebben. Je heb de keuze uit een “Communitypagina” of een “Officiële pagina”. Naar mijn mening zit er weinig verschil tussen deze twee opties. Maar “Officiële pagina” klinkt spannender, daarom zou ik hiervoor kiezen. Zodra je 25 fans hebt verzameld kun je je eigen Facebook-URL claimen zoals www.facebook.com/intentsfestival. Je moet dus zo snel mogelijk 25 fans zien te vinden. Dit kun je doen door je vrienden uit te nodigen.

YouTube
Registreer je bedrijfsnaam als account op YouTube. Hier kun je filmpjes opzetten over je producten, diensten, een rondleiding op kantoor, enz. Heb je geen filmpjes? Is niet erg, kan altijd nog komen. Het is in ieder geval belangrijk dat je bedrijfsnaam veilig is.

Twitter
Maak een account aan op Twitter.com. Dit is volgens mij de website met de makkelijkste en snelste registratie. Kost je 1 minuut en je kunt er ongelofelijk veel profijt uit halen. Twitter waar je als bedrijf mee bezig bent, doe een leuke win actie en plaats regelmatig een foto. Ga niet constant spammen met aanbiedingen, want daar zit niemand op te wachten.

En verder…
Er zijn nog 101 andere websites en Social Media platforms om je bedrijfsnaam te claimen, maar ik denk als je al het bovenstaande hebt dat je dat al een hele grote stap in de goede richting hebt gezet. Aanvullingen zijn natuurlijk welkom!

Als ik al het bovenstaande hebt gedaan, ben ik dan klaar?

Nee, nu begint het pas! Je hebt zojuist je bedrijfsnaam weer een beetje veiliger gesteld op het internet. Maar nu wordt het pas echt leuk. Je moet nu followers, vrienden, fans en abonnees gaan werven. Hier zijn natuurlijk verschillende manieren voor, wees hier lekker creatief in! Je moet er wel rekening mee houden dat dit veel tijd gaat kosten. Je kunt dit ook uitbesteden aan gespecialiseerde bureau’s.

P.s. bovenstaande is natuurlijk ook toepasbaar voor artiesten, bandjes, dj’s en andere personen. Uiteindelijk is iedereen zijn eigen een merk.

0 Shares:
3 comments
  1. Vergeet Foursquare niet. Veel bedrijven ontdekken een nieuw platform pas als het allang door prive-personen is ingenomen. Zo ging het ook met Twitter (zie http://bit.ly/dEVXGf).
    Claim ook je venue op Foursquare zoals in dit blog (http://bit.ly/cUMHNW) te lezen is. Dit is nu nog alleen mogelijk voor "ontmoetingsplaatsen" zoals restaurants, cafés, maar later misschien ook voor andere bedrijven.

    1. Bedankt voor je aanvulling! Foursquare en Feest.je had ik er inderdaad ook bij kunnen zetten. Helaas is het grote publiek nog niet bekend met beide sites / apps maar hier ook je bedrijfsnaam alvast claimen is natuurlijk wel verstandig.

  2. HEEL BELANGRIJK – als je via zoekvensters bij domeinnaam-providers zoekt of een domeinnaam nog vrij is, wordt deze vrij vaak 'gekaapt' door de houder van de website die de service aanbied. Je kunt de naam daarna dan alleen nog kopen van het bedrijf dat het zoekvenster op de site had. De .NL reguleerder SIDN kent het probleem maar wil er niets aan doen omdat ze geld verdienen met al die gereserveerde domeinnamen. Op de site van SIDN kun je (nog) wel zoeken zonder risico.

    Een andere neutrale website is internic.org – klik op SEARCH WHOIS.

    10communications – different thinking done right – http://twitter.com/10communication

Comments are closed.

Dit artikel is 3.686 keer gelezen