Ik kom ze op elk congres tegen: internetprofessionals die diep ongelukkig kijken. Niet met de inhoud van hun werk overigens. Dit zijn meestal mensen die gek zijn op alles des webs. Maar ze zijn vaak wel ongelukkig met de omstandigheden waaronder ze moeten werken.

Misschien herken jij het ook wel. De webafdeling is het afvoerputje van je organisatie en alles wat IT niet wil of marketing niet snapt komt bij jou terecht. Je bent in elk project het laatste station, waardoor alle belangrijke beslissingen al zijn genomen. Beslissingen die wel van grote invloed zijn op jouw resultaten. Nog fijner is dat er nooit genoeg mensen zijn voor al het werk dat er gedaan moet worden. De kans is groot dat je het vaak niet redt, of wel op tijd redt, maar niet goed genoeg. De waardering voor je werk is dan ook minimaal.

Zonde allemaal. Want webwerker zijn is toch het mooiste wat er is. Werken in een vakgebied dat elke dag verandert, elke dag weer nieuw is en waar veel nog moet worden uitgevonden, bedacht en geprobeerd, hoort fantastisch te zijn. Maar in grote complexe organisaties is dat jammer genoeg niet altijd het geval.

In deze artikelenreeks wil ik een aantal zaken bespreken die je zelf kunt doen om deze situatie te veranderen. In jouw voordeel om precies te zijn. Maar laten we in dit eerste deel het probleem eerst wat beter bekijken.

Grote organisaties zijn vaak complexe apparaten. Apparaten met veel procedures en policies en een hoop goed bedoelende mensen. Maar de belangrijkste drijfveer van elke organisatie is de verdeling van macht. De meeste grote organisaties zijn ouder dan het web. De macht is dan ook verdeeld over afdelingen die niks met het web te maken hebben. Binnen veel organisaties zijn de machtige afdelingen: IT, MarCom en Juridische Zaken. Allemaal afdelingen die gaan over risico’s en het afdekken ervan en controle. Exact tegengesteld dus van wat je als internetafdeling vaak doet.

Het web is nog nieuw, het web is zichzelf nog aan het ontdekken en elke dag brengt weer innovatie met zich mee. Veel moet nog worden uitgevonden en ervaren. Dat gaat lastig samen met strikte controle. Het is dus van belang dat de webafdeling zich weet te emanciperen van deze andere clubs. Maar niet alleen emancipatie is belangrijk voor de webafdeling – die ook nog eens vaak onder de MarCom club valt – nee, de webafdeling moet voor zichzelf een stuk van de machttaart weten te bemachtigen.

Ik lust geen taart

Experts denken vaak dat ze niks te maken hebben met het machtsspelletje binnen de organisatie. Als zij maar goed zijn in hun expertise, dan komt het allemaal wel goed. Dan gaan de hoge heren vanzelf wel inzien hoe belangrijk het web is en dan komen de juiste middelen vanzelf wel. Niks is minder waar. Om te kunnen bewegen als expert en als afdeling die deze experts huist, heb je autonomie nodig. Je moet een eigen budget en eigen targets hebben. Heb je die niet, dan ben je niet belangrijk en het niet waard om naar te luisteren of in te investeren. Samen met je team moet je er dan ook voor zorgen dat je een stukje machttaart in handen krijgt.

Let op: andere afdelingen gaan je hierbij niet helpen. Elk stukje taart dat jij jouw kant optrekt, gaat af van het royale stuk dat zij hebben. Daar worden ze zenuwachtig van en daar moeten ze nog even aan wennen deze gevestigde partijen die de interne politiek van menig organisatie beheersen.

En ook jij als expert en onderdeel van dat webteam moet je daarmee bezighouden. Meer nog zelfs, wanneer jouw leidinggevende het niet doet. Yes you can. De verandering moet ergens beginnen. Waarom niet bij jou?

CRAVE
Toen ik laatst op een congres een Denemarken over dit exacte onderwerp een praatje ging houden, zat ik na te denken over hoe ik de stappen die je moet nemen op een gemakkelijk te onthouden manier in mijn verhaal kon verwerken. En ik bedacht Crave:

Culture
Recognizability
Ambition
Vision
Expertise

Zoals je merkt was het een Engelstalige presentatie. Ik heb overwogen om de afkorting voor dit artikel te vertalen, maar dan komt er niet zo´n mooi woord uit als CRAVE. De vertaling – en ik heb het opgezocht van dit mooie woord is namelijk: begeren, wensen, hunkeren naar. En dat is exact waar het begint.

Je werkt ergens. Je houdt van je werk. Maar de omstandigheden zijn (nog) niet zodanig dat je in staat bent om goed te presteren. Dat moet je willen veranderen. Je moet ernaar hunkeren om dat te veranderen. Je moet die verandering begeren. En elke keer dat je tegen de beperkingen van je positie binnen de organisatie oploopt moet je wensen dat het anders was. Dan ben je namelijk klaar voor actie.

In deze reeks artikelen lopen we door 5 onderdelen van CRAVE en zal ik jullie – vanuit mijn ervaring – vertellen wat je voor elk onderdeel kunt doen om ervoor te zorgen dat je wel een relevante positie krijgt binnen de organisatie waar je werkt.

Let op: CRAVE is geen lineair proces. Met elk onderdeel moet je in de weer, maar in verschillende organisaties en in verschillende stadia van volwassenwording van een webafdeling, heeft juist het een of het ander meer aandacht nodig. Het is ook geen trucje waarmee je alle problemen fixt, maar bedoeld om je bewust te maken van de mogelijkheden die je hebt om zelf aan je omstandigheden te werken.

In het volgende artikel gaan we van start met Culture (cultuur). Tot dan.

0 Shares:
7 comments
  1. Het mooie aan dit artikel is dat je de afdeling IT zo kan vervangen door de afdeling Logistiek. De overlapping tussen de twee sectoren vind ik ook altijd groot. Echter, de beide sectoren denken er vaak anders over.

  2. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg, houd namelijk wel van het politieke spel binnen de organisatie en krijg graag tips over hoe er beter mee om te gaan :-)

  3. jep, sluit me aan bij Nathalie, kom maar op met deel 2. Zeer nieuwsgierig… erg leuk onderwerp en erg leuk spel en onderdeel van ons werk.

    Een (ieks) gun-factor, gevoel voor timing en strategisch vermogen zijn essentieel in zo'n traject wat mij betreft. Gaat dat in crave passen? Vast. Het woord is in elk geval al geniaal gevonden.

  4. voor mij was deel 1 reden om voor mezelf te beginnen maar dat neemt niet weg dat ook ik erg benieuwd ben naar deel 2 :) Ook als kersvers zzp-er kan ik er vast wel iets uithalen.

    de gun-factor (hoezo 'ieks'?) en idd ook de timing … het speelt allemaal mee. Mooi onderwerp!

Comments are closed.

Dit artikel is 4.391 keer gelezen