Tegenstrijdige berichten zijn wel zo interessant. Wij Nederlanders blijken internet bovenaan het lijstje mediagebruik te hebben staan. Hoera, eindelijk is de televisie verslagen. Het was een kwestie van tijd. Maar dan dat andere bericht; ondertussen zitten we zwaar onder de maat als het gaat om het gebruik van sociale media. Twee onderzoeken van hetzelfde bedrijf: TNS NIPO. Het bedrijf dat een speciaal onderdeel heeft opgezet over het digitale leven; ambitieus en interessant!

Dat klinkt tegenstrijdig! Je zou verwachten dat als we dan massaal een internetverbinding hebben thuis, en zoveel gebruik maken van internet, dat we op z’n minst ook veel gebruik maken van sociale media. Die zijn namelijk superhandig, leuk en er zijn er zoveel dat je gerust weken bezig kunt zijn om ze allemaal uit te proberen.

Maar waarom doen we dat dan niet? Zijn het er teveel? Zijn we het overzicht kwijt en laten we het dan maar zitten? Ontvrienden we de hele boel of plegen we zelfs massaal online zelfmoord? Ik geloof er niets van. Volgens TNS NIPO blijft de grote massa hangen in het passief gebruik van internet; beetje surfen, informatie zoeken, spelletjes doen en reizen boeken. Zoiets. De jongere generatie maakt dat goed door massaal en intensief gebruik te maken van Hyves en Facebook. MSN, één-op-één chatten, valt daar wat mij betreft niet onder.

Dit snap ik allemaal wel, maar wat ik niet snap is dat het blijkbaar in andere landen anders is. Landen als Rusland, Maleisië en Turkije nota bene! Zou daar de gemiddelde arbeidstijd korter zijn? Sporten ze niet, hebben ze geen vrienden? Kan het me niet voorstellen. En als je dan kijkt naar de ‘ontwikkelde’ (aanhalingstekens van TNS NIPO) kijkt, dan zitten we nog onder dát gemiddelde ook. Wat doen Groot Brittannië, Frankrijk en Duitsland dan anders dan wij? Ik ben benieuwd of TNS NIPO daar ook antwoord op heeft. En anders zullen we moeten wachten op het volgende Tijdbestedingsonderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau.

Iemand enig idee hoe dit zit?

Foto geleend van Hans Mestrum

0 Shares:
5 comments
  1. Weet wel dat er een keer een onderzoek is gedaan (weet niet meer door wie) naar gebruik social media. Ze vroegen mensen of ze social media gebruikten en de meerderheid zei nee. Maar toen vroegen ze of ze specifieke zaken gebruikten (vergelijkingssites, fora, bepaalde weblogs) en dan bleken er veel ja te zeggen. Mensen weten in elk geval vaak zelf niet dat ze gebruik maken van social media. Ze komen vaak op blogs of reviewsites of whatever terecht via Google en hebben geen idee waar ze zijn :)

  2. @Xaviera: daar zit wat in. Maar zouden ze dat bij een professioneel onderzoeksbureau als TNO NIPO niet in staat zijn om zuivere vragen te stellen? Ik ga er iig eens induiken, kijken of ik de vragenlijst kan vinden of inzien.

  3. ben een beetje laat, maar goei stuk! Ik ga ook eens rondkijken/surfen en wat dies meer zij…

Comments are closed.

Dit artikel is 3.368 keer gelezen