Dit artikel is niet langer actueel. Bekijk hier de nieuwste versie (2010/2011) van de Twitterhandleiding.

Er wordt in de media veel gesproken over Twitter. Steeds meer journalisten gebruiken Twitter als nieuwsbron en steeds meer celebrities gebruiken Twitter om over zichzelf te tweeten. Maar als je nou geen journalist of celeb bent? Is Twitter dan ook zinvol?

Twitter kan je ook als mindere god goede dingen brengen. De dienst kan je heel concreet iets opleveren als je:

Een eigen bedrijf hebt. Via Twitter nieuwe klanten of opdrachtgevers binnenhalen? Het kan echt.

Een weblog hebt. Zo’n 80% van de bezoekers van de website www.contentgirls.nl komt naar de site via Twitter. Een link plaatsen op Twitter levert veel kliks naar je website op – áls je genoeg volgers hebt althans en je interessante content biedt.

Het laatste nieuws het eerste wilt weten. Twitter heeft vaak de primeur als het om het laatste nieuws gaat. Zo waren foto’s van de ramp met Turkish Airlines eerder op Twitter te zien dan op het journaal. En was de val van het kabinet op 19 februari 2010,  eerder te lezen op Twitter, dan op het NOS journaal.

Geen tijd hebt om het web af te surfen, maar wel graag leuke of interessante websites wilt zien. Door op Twitter mensen te volgen die het web wel af-surfen en de links naar de leuke sites met je delen, hoef jij minder werk te doen. Op die manier gebruik je Twitter als een soort RSS-lezer.

Je vreselijk verveelt. Op Twitter is er altijd wel iemand wakker en bereid tot een praatje. Hoewel niet iedereen vindt dat Twitter is bedoeld om te kletsen, kun je het daar natuurlijk prima voor gebruiken.

Jezelf (of je bedijf) online op positieve wijze wilt neerzetten. Online (personal) branding heet dat als je graag de bullshit bingo speelt. Door je tweets voor anderen waardevol te maken kun je jezelf positioneren als een interessante persoonlijkheid.

Er zijn oneindig veel manieren waarop je Twitter kunt gebruiken zodat je er wat aan hebt. Leg je volgers vragen voor, noden, ideeën en meer. Ik hoor graag waarvoor jij Twitter in wilt zetten of al inzet, laat maar weten in de reacties.

Overzichtspagina

0 Shares:
5 comments
  1. Nog maar een keer proberen dan..

    Interessante blog!

    Twitter is inderdaad een goed middel voor branding.

    Ik tweet bijvoorbeeld artikelen die ik behandel in mijn radioprogramma. Dan kan de luisteraar teruglezen waar ik het over heb en de mensen op twitter worden geprikkeld om naar me te gaan luisteren, crossmediaal dus.

    Twitter is sowieso voor mij een uithangbord voor mijn radio activiteiten.

    Verder zie ik het als een manier om mijn visies meer te profileren door in te gaan op trends. Dat doe ik met retweets en eigen observaties.

    Op die manier werk je aan je eigen imago. En het is een heerlijke uitlaatklep trouwens, het mes snijdt daardoor aan twee kanten. Fun en branding :-)

    Groetjes

    @ EllyvanAmstel

Comments are closed.

Dit artikel is 3.936 keer gelezen