Niet alleen je doelgroep heeft een behoefte of doel . Jij als bedrijf natuurlijk ook. Dat moge duidelijk zijn, anders zou je niet aan het social web beginnen. Ook voor jouw doel geldt dat je het  goed voor ogen moet houden. Er is zoveel mogelijk op het web, wát je doet hangt af van wat je wilt bereiken, maar ook van wie je bent: daar is die personality weer. Ben je een bank, dan heb je andere mogelijkheden en beperkingen dan een mobiele telefoon verkoper.

Maar wat kún je eigenlijk allemaal doen op dat social web?

Er zijn meerdere manieren om aan de slag te gaan. Om de beste resultaten te bereiken is slim om vanuit je doelstellingen activiteiten te kiezen. Een andere manier om ernaar te kijken is vanuit de platformen zelf. Wat kun je doen op Twitter of op Facebook. Een combinatie van deze zaken: wat is je doelstelling en hoe kun je die doelstelling bereiken en op welk platform is waar je naar op zoek moet zijn. In dit hoofdstuk zet ik een aantal voorbeelden op een rij vanuit de doelstelling. In een volgend hoofdstuk kijken we vanuit de platformen.

Online reputation management
Er wordt online negatief over je merk gesproken. Dat was altijd al zo, maar vond in het pre-internettijdperk plaats op feestjes en bij de koffieautomaat. Nu verplaatsen die gesprekken zich naar het web en daar blijven ze tot in de eeuwigheid staan. Je kunt dat soort berichten niet verwijderen natuurlijk. Maar je kunt wel proberen negativiteit naar positiviteit te draaien. Door pro-actief op zoek te gaan naar dat soort uitingen en erop te reageren en op in te gaan.

Doel: Reputatie verbeteren, branding

Search Engine Reputation Management
Onderdeel van Online reputation Management (ORM) is Search Engine Reputation Management. De meeste Nederlanders starten hun bezoek aan het internet met een zoekopdracht in Google. Het kan dus heel schadelijk zijn als jouw merk negatief in Google terugkomt. De kunst is dan om dit naar positieve vermeldingen in Google te draaien. Door ervoor te zorgen dat positieve resultaten (pagina’s die jij zelf publiceert) hoger in de resultaten komen.

Doel: Reputatie verbeteren, branding

Webcare
Online reputation management is eigenlijk een onderdeel van webcare. Een ander onderdeel is het verlenen van online klantenservice. Een klant geeft ergens op het web aan dat hij tegen een probleem aanloopt, jij spoort dat soort berichten op en probeert het probleem met de klant op te lossen.

Doel: Reputatie verbeteren, call-reductie

Thought leadership
Jouw bedrijf is een expert in zijn veld. En zo wil je ook dat er naar je wordt gekeken. Door niet alleen verkoopgericht te spreken, maar ook inhoudsgericht kun je de rol van thoughtleader naar je toehalen. Oftewel: naar wie ga je toe als je het over water management wilt hebben? Precies! WimLex. En als men aan onderwerp X denkt (vul jouw onderwerp in), dan wil je dat mensen direct aan bedrijf Y denken (vul naam van jouw bedrijf in).

Doel: Reputatie verbeteren, branding

Crowdsourcing
Je bent op zoek naar een oplossing voor een probleem in jouw bedrijf, in jouw branche, op een afdeling, rondom je producten. Waarom zou je je klanten niet inzetten om je te helpen dat om probleem op te lossen of die vraag te beantwoorden. Dat kun je doen door te crowdsourcen. Leg je vraag voor aan de crowd en ontdek of 1+1 ook 3 kan zijn.

Doel: branding, thought-leadership

Verbeteren merkbeleving
Je wilt de beleving die mensen bij je merk hebben positief beïnvloeden via het social web. Je wilt je personality neerzetten met als doel meer en betere relaties op te bouwen.

Doel: Reputatie verbeteren, branding

Sales
Je kunt via het social web natuurlijk ook simpelweg je producten aan de man brengen. Direct of indirect door het verbeteren van de beleving rondom je producten.  Hoe effectief het social web is, hangt sterk af van het type bedrijf (hypotheek via Twitter…lastig) en van hoe je het aanpakt (pushy is geen goed idee).

Doel: Verkoop, branding

Er kan natuurlijk nog meer op het social web. Ik hoor overigens graag wat jullie denken.

Andere delen uit deze serie

0 Shares:
2 comments
  1. Hoi, ik snap wat je bedoelt. Maar je kunt er natuurlijk op 2 verschillende manieren instappen. Hangt van je bedrijf en producten af.

    Je kunt het op persoon doen. Maar dan moet jouw persoon in de perceptie ook bij je pdoructen/merk passen.

    Maar zeker bij een groter bedrijf (groter dan 1) worden doelstellingen en de gekozen personality (invulling v/h merk) belangrijker.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.407 keer gelezen