Als het over het social web gaat kun je niet om het woord Delen heen. Natuurlijk gaat het social web over meer, maar het delen van kennis is absoluut een belangrijk onderdeel van social.  Wat jij weet, is van waarde voor anderen. En het internet geeft je alle tools die nodig zijn om jouw kennis en ervaring te ontsluiten en effectief te delen met jouw publiek of anderen die behoefte hebben aan wat jij te bieden hebt.

Personal branding

Dat betaalt zich terug doordat anderen wat zij weten weer met jou delen, maar ook doordat jij geassocieerd wordt met een bepaald onderwerp, als expert. En voila, voordat je het weet heb je een personal brand die geld oplevert (kom eens spreken op ons congres, kun jij voor mijn die ene klus doen, leuk dat je hier solliciteert – we kennen je goede reputatie al).

Iedereen is expert

Nu denk je misschien dat al dat delen niks voor jou is. Want wat weet jij nou eigenlijk en wie wil dat nou weer lezen/zien/horen? Maar dan heb ik goed nieuws voor je: iedereen is een expert in iets en iedereen heeft een publiek. Dat is wat het internet faciliteert en ons inmiddels heeft geleerd.

Maar hoe deel je wat jij weet? Om je wat stapjes op weg te helpen heb ik een aantal manieren hieronder op een rij gezet. Wie weet heb je er wat aan.

Bloggen

Bloggen is inmiddels al bijna weer old skool, in internettermen dan. Maar het blijft een goede manier om je kennis met anderen te delen. Het mooie van bloggen is natuurlijk ook dat je meteen een homebase hebt om al je andere activiteiten te publiceren (zie het lijstje hieronder). Het voordeel aan bloggen is dat je niet direct een heel boekwerk hoeft te schrijven voordat je kunt starten. Elke dag of een paar keer per week een artikel is voldoende. In het begin zal het wel een redelijke investering zijn – qua tijd – om je lezers bij elkaar te krijgen. Maar als je ze eenmaal hebt en je blogt interessante zaken (voor jouw doelgroep), dan zijn blijven je lezers vaak trouw terugkomen.

eBooks

Een eBook is een elektronisch boek. Vaak een boek in pdf-formaat. Het fijne van een eBook is dat je lezers het kunnen downloaden en uitprinten, maar ook dat ze het voor je kunnen verspreiden als ze het interessant vinden en het delen waard. Zorg er dan ook voor dat je eBook niet alleen inhoudelijk interessante informatie bevat, maar dat het er ook een beetje aantrekkelijk uitziet (dat leest nu eenmaal fijner) én vooral dat er een duidelijke link terug is naar je eigen site, Twitteraccount, bedrijf, LinkedIn-pagina of all of the above.

Van serie tot eBook

Werd je vanmorgen wakker zonder een fantastisch idee voor een boek, maar heb je wel al een tijdje een blog? Verzamel dan je beste artikelen (over één onderwerp) en bundel die tot een serie die lang genoeg is om het een eBook te noemen (vanaf een paginaatje of 10 heb je een mager eBookje).

Presentaties

Is zoveel tekst (bloggen en eBooks) niks voor jou? Ben je visueel ingesteld en zeg je het liever met plaatjes? Of spreek je wel eens op congressen en andere gelegenheden en heb je ladingen presentaties liggen? Deel je presentaties dan online en help anderen een handje op weg.

Verhaal zonder begeleiding

Er zijn allerlei sites waar je je presentatie kunt uploaden en anderen ervan kunnen genieten. Het belangrijkste bij het maken van zo’n presentatie is dat je ervoor zorgt dat het verhaal te begrijpen is zonder dat jij erbij bent om het uit te leggen. En dat ook nog eens zonder dat je elke slide volstopt met tekst. Dat klinkt logisch, maar je ziet toch vaak presentaties die niet te vatten zijn zonder het verhaal erbij.

Zorg er ook hier voor dat je een slide hebt waarop je jouw gegevens plaatst. Je naam, bedrijfsnaam indien van toepassing, relevante social accounts, link naar je blog etc. En ook hier geldt dat je het er visueel aantrekkelijk uit moet laten zien. Je moet opvallen en het moet gemakkelijk te consumeren zijn.

Instructiefilmpjes

Is schrijven sowieso niks voor jou? En is de camera gék op je? Dan kun je overwegen om filmpjes te maken waarin je kennis deelt/iets uitlegt. Soms is het ook voor je publiek fijner om te zien hoe iets werkt, in plaats van te lezen hoe het moet. En ja, vergeet ook hier niet om in je filmpje duidelijk naar voren te laten komen wie je bent en waar je allemaal terug te vinden bent.

De inhoud telt

Don’t worry, je hoeft hiervoor geen Steven Spielberg te zijn. Met goede belichting en een redelijke webcam ben je al een heel eind op weg. Zorg er gewoon voor dat je duidelijk verstaanbaar bent en dat je verhaal inhoudelijk goed is. Maak je filmpje ook niet te lang. Niemand heeft tijd online en er zijn maar weinig mensen met geduld. Langer dan 5 minuten is niet nodig.

Podcasts

Heb je een gezicht voor de radio? Of vind je het gewoon prettiger om je kennis in je pyama te delen? Dan zijn podcasts misschien meer iets voor jou. Een podcast is een geluidsopname die anderen kunnen downloaden. Het fijne voor je downloaders is dat zij je podcasts kunnen meenemen op een iPod of andere gadget en er in de auto, op kantoor, tijdens het sporten of waar dan ook naar kunnen luisteren. Gemak dient nu eenmaal de mens, dus die flexibiliteit is fijn.

En ook hier geldt weer dat je de link naar jezelf duidelijk legt. Zodat wanneer je podcasts door anderen worden gedeeld, de nieuwe luisteraars de weg naar jou gemakkelijk kunnen vinden.

Fora/LinkedInAnwers etc.

Er zijn allerlei communities over tal van onderwerpen. Gespecialiseerde sites waar leden elkaar rondom specifieke onderwerpen hebben gevonden. Of algemene sites waar minicommunities zijn ontstaan die zich weer gespecialiseerd hebben. Zoek daar jouw specialiteit op en help eens iemand.

Kijk of er vragen zijn die jij kunt beantwoorden en draag op die manier bij aan de community en je eigen goede naam. Zo leg je virtuele contacten en zoals ook in het offline leven wordt je daarvoor gewaardeerd. Zorg er wel voor dat je een goed gevuld profiel hebt en indien mogelijk je ondertekening ingevuld zodat onder elke post (elk antwoord van jou) je gegevens terugkomen.

Heb een beetje geduld. Een goede mentor legt zijn studenten rustig uit hoe het wel zit, in plaats van geïrriteerd te raken over dat zij nog niet weten hoe het zit.

Zoek de community die bij jouw expertise hoort (gewoon Googelen), meld je aan en help de anderen.

Reageren en waarderen

Deze laatste wordt met de opkomst van alle sociale netwerken nog wel eens vergeten. Miljoenen mensen maken dagelijks content voor het web. Een groot deel van die mensen doet dat gratis en voor niks of voor heel weinig geld. Deze content wordt o.a. door jou gelezen, gebruikt en bekeken. Eén manier om te laten zien dat je de inzet apprecieert of in elk geval leest, is door erop te reageren. Het zijn de reacties die deze mensen vaak de drive geven om ermee door te gaan.
Je investeert in de community door te reageren op wat je er tegenkomt. Dat kan door een reactie op een blog. Door het reTweeten van een artikel. Door bijvoorbeeld in je Google reader aan te geven dat je het artikel goed vindt (klik op de smiley onderaan het artikel in je reader). Als je er maar voor zorgt dat de auteur van het artikel je reactie ziet. Zodat hij/zij die drive om goede content te maken blijft houden.

Steeds vaker worden reacties buiten het gezichtsveld van de auteur geplaatst. Dat kan beter! Ga voor jezelf na hoe leuk jij het vindt wanneer je gewaardeerd wordt voor wat je doet.

Een ander belangrijk element aan reageren/waarderen is dat er veel gevallen zijn waarin de content al interessant is, maar juist de reacties zorgen voor verdere uitdieping van het onderwerp.

Reageren en waarderen dus. Het loont, want we willen toch niet dat al die delers er de brui aangeven! (overigens loont het ook voor jezelf aangezien je meestal bij je reactie een link kunt plaatsen naar je eigen blog/twitter/LinkedIn etc.).

Hoe vul jij Delen in? Welke tools gebruik je? En wat levert het jou op?

0 Shares:
7 comments
  1. Leuk stuk met goede tips. Ik merk zelf dat je door bloggen (je kennis delen) veel terug krijgt, erg leuk. Wat ik me wel afvraag: hoe scheid je het kaf van het koren? Het nadeel van al het moois is dat ook het kaf bestaansrecht heeft omdat er mensen zijn die het lezen (en geloven).

    Zijn sociale media zelfreinigend genoeg om dit tegen te gaan of zullen we nog iets van een 'keurmerk' oid nodig gaan hebben (wellicht in de toekomst)?

  2. Hier ben ik weer :) In de laatste alinea schrijf je het belang van reageren voor de auteur/blogger, maar er is nog een extra belang, namelijk die voor de persoon die reageert. Het koppelt namelijk de naam van de persoon die reageert aan het artikel (en daarmee het onderwerp) + je krijgt de extra mogelijkheid om kennis te delen door te reageren (door bv aanvullingen te geven zoals deze ;)).

  3. Mensen die pretenderen iets over een onderwerp te weten en zich op internet ook zo profileren, maar in werkelijkheid er weinig van snappen. Maar zich wel op (en door) het internet zich als een autoriteit neerzetten.

  4. Xaviera, omdat het idd leuk is om te weten als iemand je stuk leest. bij deze, thanks voor de tips! Helder en praktisch geschreven. Ben nu ook whuffie factor aan t lezen. Veel herkenni

    ing. Volgende stap wordt doen! Gaat niet lang meer duren. Groet! Mirjam (mirjamstweets op twitter)

Comments are closed.

Dit artikel is 7.153 keer gelezen