Laatst raakte ik in discussie met een online marketeer over online marketing. Dat wil nog wel eens gebeuren. Ik ben namelijk gék op discussiëren. Als echte onliner probeerde ik hem ervan te overtuigen dat ik zo mijn vraagtekens heb bij een online marketeer die zelf helemaal niks met internet doet en niks meer is dan een casual gebruiker.

Het standpunt van mijn discussiepartner van het moment was dat marketing altijd dezelfde regels aanhoudt en dat op het web dezelfde uitgangspunten gelden als voor andere kanalen.

Daar was ik het absoluut niet mee eens.

When in Rome

chinaNatuurlijk zijn er principes die altijd opgaan, maar de webcommunity is er een met eigen regels en etiquette en een hele eigen dynamiek. Die community niet kennen en je houden bij het meten van de resultaten van je bannercampagnes is volgens mij niet voldoende. Sterker nog, om een goede online marketeer te zijn is het volgens mij nodig om de mogelijkheden en onmogelijkheden van het kanaal te kennen (bijv. te snappen wat verschillende browsers, beeldscherm lezen, bannerblindheid etc. doen met je campagne) en de middelen die je erop gebruikt (beetje bekend zijn met usability, beetje bekend met webschrijven, SEO etc.). Daarnaast moet je de taal en cultuur kennen van het land waar je activiteiten plaatsvinden: het internet.

Daar was hij het dan weer niet mee eens.

Theoretisch vs praktisch

Toen ik hem vroeg of hij in China exact dezelfde acties en campagnes zou hebben als hier in Nederland, liet hij weten van wel. Want “marketingregels gelden altijd en overal.”Huh? Nu ben ik vanuit online mij met de dag meer richting marketing aan het bewegen, dus kan het zijn dat ik verblind ben door datgene wat ik zelf met het web doe en van het web denk te weten, maar volgens mij wordt het wel erg moeilijk om een goede online marketeer te zijn enkel en alleen door artikelen op Marketingfacts te lezen en boeken van Seth Godin (allebei overigens gevuld met interessante en relevante info).

Culturele aspecten

Zou ik in China sites maken, content ervoor maken en proberen via het web een merk in de markt te zetten, dan zou ik een hele goede poging wagen de cultuur te leren kennen. De manier waarop mensen met elkaar communiceren, de manier waarop mensen met elkaar omgaan, wat wel werkt en wat niet. De kans zou anders groot zijn dat ik de mensen die ik probeer te bereiken zou afstoten.

Maar mijn discussiepartner stelde dat hij al een aantal jaar bannerde en emailnieuwsbrieven uitstuurde en dat hij daarmee voldoende kennis van online had. En deels kon ik dat aannemen, maar toch blijft het gevoel knagen dat er meer nodig is dan kennis van de kennis van die resultaten en moet je meer online hangen om de online community te begrijpen én dus effectief te beïnvloeden.

We kwamen er niet uit.

De zondagvraag is dan ook:

Kun je een (goede) online marketeer zijn zonder de taal, cultuur en techniek van de online wereld te kennen?

 

0 Shares:
17 comments
  1. Ik denk dat 'de cultuur van het web leren kennen' het belangrijkst is als je je met strategische webmarketing bezig wil houden. Aan de 'uitvoerende' kant kan je techniek en redactie inkopen of je daarin goed laten adviseren. Cultuur is echter hetgeen je rekening mee moet houden of vóór je moet proberen te laten werken als je conversie wilt bereiken.

    Hierin zou dan ook de toegevoegde waarde van een webmarketeer moeten liggen, niet in teksten schrijven of middelen/techniek. Kennis van/ervaring met is natuurlijk wel pré.

    De enige manier om die cultuur te leren kennen is toch participatief onderzoek doen. Meedoen, bloggen, posten, reageren, twitteren, online survey, mobile, noem maar op. En eventueel wat boeken lezen als kickstart of juist verdieping als onderbouwing van de keuze voor een bepaalde strategie.

    1. Ik ben het met je eens dat je niet alles hoeft te kunnen. Maar om goed uit te kunnen besteden én om te kunnen bepalen of wat je geleverd wordt ook goed is, is het handig om ervan te weten. Ik vind kennis van techniek (breed, dus ook content etc.) méér dan een pré.

  2. Waarom zou een marketeer perse zelf online bezig moeten zijn om ermee te kunnen werken? Dezelfde principes die buiten het internet gelden houden online ook gewoon weer stand. Mensen die zelf veel internetten, denken altijd dat ze heel bijzonder zijn, maar er is niks nieuws onder de zon. Ik hoef niet van alle sociale netwerken lid te zijn om het gedrag te begrijpen dat erbij hoort en daarop in te spelen.

    1. @jees-on Het is misschien zo dat dezelfde principes offline en online gelden, maar de dynamiek van internet als medium is wel uniek en daar zul je als marketeer toch rekening mee moeten houden. En of je het nu leuk vindt of niet, de mores van sociale netwerken zijn wél heel belangrijk als je wilt inspelen op het gedrag van de gebruikers en je leert je je die mores níet aan als je weigert je op die netwerken te begeven. Als je daar als online marketeer je ogen voor wilt sluiten is dat je goed recht, maar op den duur zal het je toch in je loopbaan opbreken, neem ik aan. Los daarvan lijkt het me heel vervelend om online marketeer te worden als je niet van internet houdt. Ga dan iets doen wat je wel leuk vindt.

      1. @Jees-on: Waarom zouden mensen die zelf veel internetten zich 'bijzonder' vinden? Iedereen internet tegenwoordig veel, dus zo bijzonder is dat niet…. Zoals je al zegt. Het gaat overigens niet om het al dan niet lid zijn van 'alle sociale netwerken' maar wel om het begrijpen van de waarden, normen en regels die gelden. Ik denk dat je die moet ervaren om ze effectief mee te kunnen nemen in bijvoorbeeld een campagne, dat die moeilijk(er) uit een boekje te leren zijn of in te huren zijn aangezien je als marketeer zelf het beste de vertaling kan maken van je doelstellingen naar je strategie en je middelen en 'tone of voice'.

        @Charlotte Snel: Eens. Laatste zin een beetje scherp; dat iemand niet van sociale netwerken lid is wil niet zeggen dat iemand niet van internet houdt natuurlijk :-)

  3. Wat zijn de 'uitgangspunten van marketing'? Is dat hetzelfde als: geld beschikbaar hebben om marketingcampagnes/acties te kunnen laten uitvoeren? Als dat zo is: dan heb je niet alle kennis nodig, maar enkel het geld en het leiderschap om opdrachten uit te zetten.

    Als je je als marketeer gaat bemoeien met de inhoud, dan is het wat anders. Dan zou je (dat zou ik in elk geval) enige kennis van de inhoud moeten hebben. Heb je dat niet en kopieer je simpelweg bestaande kennis op een nieuw platform dan kan je de plank misslaan.

    Ik kan niet anders dan te concluderen dat de maatschappij en de wijze waarop wij met elkaar communiceren verandert, daarbij hoort ook een verandering van communicatie door bedrijven. Feit is dat de verandering zich in hoge mate afspeelt op het internet. Feit is daarmee ook dat de communicatie (en ook marketing) van bedrijven verandert wanneer zij gebruik maken van het internet, gezien de veranderende maatschappij (voice of customer, klantcentraal, klant aan de macht, etc, etc). Marketeers die zich bezig houden met de inhoud zouden dus op de hoogte moeten zijn van deze veranderingen en de nieuwe manieren van communicatie. En hoe leer je het best? Jawel: door het te doen en je te mengen in de veranderende omgeving.

    Leuk stuk! :D

    1. Maar als je de inhoud niet kunt beoordelen (dus zonder dat je het uit hoeft te voeren), loop je dan ook niet gewoon een risico.

      Ik zie genoeg bedrijven die wel het geld en niet de kennis hebben en daardoor met partijen in zee gaan die niet (goed) leveren.

      1. Ja, dat is natuurlijk waar, maar soms moet je ook vertrouwen hebben in de partijen waarmee je samenwerkt. Als ik een opdracht geef om een boot te bouwen kan ik (helaas) ook niet goed beoordelen of alles goed gebeurt, omdat ik niet de inhoudelijke kennis heb. Dat wil niet zeggen dat ik het niet 'wil' weten, maar soms heb ik er geen tijd/zin in :D Ik weet trouwens niet of dat voor marketeers ook geldt ;)

      2. Dat is ook het onderscheid dat ik probeer te maken tussen kennis en ervaring. Ik denk dat je met een stuk kennis (zelf of door adviseur die je vertrouwt) ver komt als het gaat om beoordelen/evalueren/aansturen van door derden geleverd werk op het gebied van content en techniek. Maar dat je voor de cultuur wel degelijk ervaring moet hebben en dat je met enkel kennis hierbij tekort schiet, omdat cultuur zo dicht tegen je te kiezen strategie aan ligt…

  4. Als voormalig marketeer in HiTech omgeving denk ik dat zeggen dat marketing niet aan je doelgroep moet worden aangepast gelijkstaat aan zeggen dat auto's niet meer hoeven te ontwikkelen omdat beweging via motors een uitgezochte zaak is.

    Je kunt stellen dat web 2.0 voor JOUW doelgroep niet belangrijk is (hoewel zelfs dat standpunt ingewikkeld is tegenwoordig). Maar zeggen dat alles uitgezocht is en vaststaat is dom. Mode, mensen, wijze van communiceren, interpretatie van de boodschap, etc etc etc is allemaal aan verandering onderhevig.

  5. IK heb dit artikel en de commentaren met aandacht gelezen.

    Blijkbaar wordt er nog altijd te vaak gedacht dat Internet marketing en klassieke marketing zo wie zo gelijk zouden zijn.

    Niets is minder waar. Natuurlijk zijn een aantal elementen uit de klassieke marketing toepasbaar op het Internet gebeuren, toch mag dit niet overschat worden.

    Juist doordat Internet andere mogelijkheden geeft qua communicatie en het medium zeer snel is, maakt dat Internet marketing nieuwe specifieke vaardigheden vereist om goede marketing neer te zetten.

    Zelf heb ik nogal wat ervaring met direct response marketing en email marketing. Ervaring hiermee heeft mij geleerd dat goede Internet marketing pas echt werkt als die gebasseerd is op gedegen research op het Internet en dan vooral bij de zoekmachines.

    Een goede marketer zou moeten weten dat voor echt resultaat meer nodig is dan het kopen van een positie in Adwords of een ander advertising media.

    Vandaar sta ik volledig achter de stelling van de auteur.

  6. Je vraag is: 'Kun je een (goede) online marketeer zijn zonder de taal, cultuur en techniek van de online wereld te kennen?'. Ik zou zeggen, nee, natuurlijk niet. Of misschien nog voor een tijdje.

    Met marketing wil je optimaal inspelen op behoeften en wensen van (potentiële) kopers en dus op hun gedrag. Als je daarvoor internet als kanaal wilt inzetten, zul je ook dat gedrag online moeten volgen. Dan kom je misschien ook nog eens tot de conclusie dat banneren tegenwoordig steeds minder zin heeft dan bijvoorbeeld de inzet van social media.

    Als er ergens nu (en steeds sneller) interessante ontwikkelingen te ontwaren zijn in klantgedrag, dan is het wel op en vooral met internet. En een beetje marketeer met passie wil daar met zijn of haar neus natuurlijk bovenop zitten. Het is echter ook een bekend fenomeen dat (online) marketeers bij gevestigde merken het zich kunnen permitteren om nog even wat langer achterover te leunen. En nee, begrijpen zal ik dat nooit.

  7. Nou, je kunt denk ik in ieder geval geen GOEDE online marketeer zijn als je kennis van de online wereld oppervlakkig is. Je vraagt je af wat zoiemand nou denkt. Het is toch altijd belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er in je vakgebied speelt? Ik herken het wel een beetje: het gevoel dat je het toch allemaal niet bij kunt benen, wat technologie betreft. Maar wie wil excelleren in dit specifieke vakgebied moet nieuwsgierig zijn naar nieuwe technologie en wat die betekent voor mensen (lees: potentiele klanten!). Bovendien, zoveel doelgroepen zijn er niet meer, die niet online zijn op de een of andere manier.

    Wat ik wel vind is dat mensen die zich uitsluitend met online marketing bezig houden, vergeten dat het een onderdeel moet zijn van het totale marketingplaatje. Het lijkt alsof de online 'guru's' soms denken dat alles draait om social media en blogging. Dat is dan weer de andere kant van het online-marketing-fenomeen.

  8. Ik ben het geheel met je eens, Xaviera.

    Als marketeer moet je je werkgebied kennen, anders ben je niet effectief. Eigenlijk is daarmee alles wel gezegd.

Comments are closed.

Dit artikel is 5.050 keer gelezen