De headline boven je artikel – of de kop, zoals we dat ongeveer 300 jaar geleden noemden – is de belangrijkste regel van je hele verhaal. Op basis van de headline bepaalt je publiek of het verder wil lezen en zo nee, dan wordt er niet geklikt. Verleiden tot doorlezen met plaatjes en prikkelende tussenkopjes wil in een krant of tijdschrift misschien nog lukken, maar op internet moet je artikel ertussenuit springen in Google, een RSS-reader, Twitter of LinkedIn. En dan heb je behalve de headline weinig in de strijd te gooien. Dus daarom: 10 tips voor ijzersterke headlines.

1. Wees helder en exact

Een headline die niet begrepen wordt is een headline waarop niet geklikt wordt. Zorg ervoor dat je headline zoveel mogelijk zegt en dat de lezer er niet langer dan een fractie van een seconde hoeft na te denken om te snappen waar het over gaat.

2. Zet de kern van je verhaal in de headline

Als het mogelijk is om met de headline een zeer kernachtige samenvatting van je artikel te geven, doe het dan. Je hoeft niet bang te zijn om “teveel weg te geven”. Als de bezoeker geïnteresseerd is in het onderwerp, zal hij er meer van willen weten dan je kwijt kunt in een regel. Is er een conclusie? Geef die dan in de headline. De nieuwsgierige bezoeker wil weten hoe je daartoe gekomen bent en leest je artikel van het begin tot het eind.

3. Stel een vraag

Is het onderwerp niet geschikt om het antwoord meteen te verklappen? Dan is het stellen van een vraag in de headline een goede manier om lezers te prikkelen. Maar pas op dat je geen vraag stelt waar iedereen het antwoord al op weet (of denkt te weten). En zorg dat je in je artikel een bevredigend antwoord geeft. Anders krijgt de lezer het gevoel dat hij erin is geluisd en zal hij nooit meer iets van jouw hand willen lezen.

4. Gebruik een lijst

Niet iedereen wordt enthousiast van lijstenheadlines, zoals de headline boven dit artikel. Toch worden deze artikelen heel goed gelezen én goed gegoogeld. De headline geeft perfect weer wat de lezer kan verwachten, je lost met je artikel mogelijk een probleem op én je geeft handvatten om zelf aan de slag te gaan. De meeste mensen zijn namelijk meer gesteld op de praktijk dan op de theorie. Dus 10 tips voor ijzersterke headlines zal het beter doen dan Het belang van ijzersterke headlines.

5. Opscheppen mag best

Wat jij te bieden hebt is niet zomaar goed, het is supergoed. Overdrijf een beetje. Niet teveel, want dan word je zo’n schreeuwende Amerikaan. Maar als je graag wilt dat mensen jouw appeltaartrecept proberen kun je het beter De lekkerste appeltaart ter wereld noemen dan Appeltaart met rozijnen en kaneel.

6. Humor is gevaarlijk

Humor is leuk, maar niet iedereen heeft dezelfde humor. Er zijn mensen die woordgrapjes háten. Of niet begrijpen. Pas dus op met (vergezochte) kwinkslagen in je headlines. Die doen vaak ook af aan de helderheid ervan. Sommige schrijvers denken dat creativiteit de essentie van schrijven is. Als het om headlines gaat, mag het juist best wat minder creatief.

7. What’s in it for me?

Heb je een artikel geschreven waarmee je een probleem oplost? Of waarin je iets aanbiedt waar de lezer wat aan kan hebben? Wijs hem op dan meteen op de voordelen voor hem. Zet in de headline wat het lezen van het artikel hem gaat opleveren. Dat kun je bijvoorbeeld doen door meteen het antwoord op een vraag te geven: Hoe organiseer je je werk? 10 handige planningstools.

8. Schrijf in de taal van je doelgroep

Via internet kun je in principe iedereen (ter wereld) bereiken, maar wil je dat ook? Ehm, nee. Prikkelend schrijven voor alle doelgroepen tegelijk is onmogelijk en je bereikt er uiteindelijk niemand mee. Zorg dat je een heel duidelijk beeld hebt van tegen wie je wat wilt zeggen en sla een toon aan die die specifieke doelgroep aanspreekt. Dit geldt natuurlijk voor alles wat je schrijft, maar nog meer voor de headline. Let wel op: brand je vingers niet aan jongerentaal. Die spreken wij volwassenen namelijk niet en doe je toch een poging, dan levert dat vooral gênante situaties op.

9. Wees aardig voor Google

Een deel van je bezoekers komt binnen via zoekmachine’s Althans, als je daar te vinden bent. Google rekent je af op relevantie. Zorg er dan ook voor dat je headlines relevant zijn bij het artikel. Dat betekent onder meer dat je de woorden die belangrijk zijn in je artikel, ook in je headline zet. En onthoud: Google is een robot en robots begrijpen geen grapjes. Nog een reden om humor in je headlines te vermijden.

10. Houd rekening met de social media

Heel veel van het verkeer van Contentgirls komt binnen via social sites zoals Twitter, Hyves en Facebook. Zorg dat je de titels van je artikelen ook voor deze sites optimaliseert. Denk bijvoorbeeld aan het aantal tekens: is je headline binnen 140 tekens inclusief Twitternaam te retweeten? Zo niet: sleutel dan nog even verder aan je headline.

Heb jij andere, maar even effectieve regels die je hanteert voor het maken van titels en headlines? We lezen ze graag in de reacties!

0 Shares:
3 comments
  1. Wat ik zelf wel fijn vind is als bloggers uit mijn Netvibes expliciet in de titel vermelden dat zij bijv. een post met alleen een filmpje hebben. Zoals ik zelf deed met: Filmpje: identiteitsfraude. Dan weet je als bezoeker wat je kunt verwachten en wat niet!

  2. Cool! Dit artikel had ik even gemist in de feed en kom er nu via een omweg gelukkig toch terecht. Veruit het zinnigste wat ik over dit onderwerp online vind! Maar dat een 'kop' ouderwets zou zijn, dat is echt alleen in de Randstad hoor ;-)

Comments are closed.

Dit artikel is 5.650 keer gelezen