niewsbrievenE-mailnieuwsbrieven zijn nog steeds een prima manier om je klanten te bereiken. Mits goed uitgevoerd hebben ze niet alleen voor jou maar ook voor je klanten toegevoegde waarde. En aan die goede uitvoering schort het nog wel eens. Nu geldt ook voor nieuwsbrieven dat er geen gulden regel is, maar een aantal richtlijnen zijn er wel te bedenken. We hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet:

Algemeen
Voordat we het gaan hebben over de inhoud van nieuwsbrieven, is het handig wat algemene “regels” op een rijtje te zetten:

  • Verzender
    Zorg ervoor dat de verzendernaam van de email je bedrijf is en niet degene die de mail verzendt. Dat maakt het voor de ontvanger duidelijk van wie de email komt.

    Veel nieuwsbrieven worden van een niet-werkend of niet gebruikt adres gestuurd. Zorg ervoor dat in je mail duidelijk is dat reageren op de nieuwsbrief niet met de Reply-functie kan. En biedt lezers een alternatief adres om vragen en opmerkingen heen te sturen.

  • Afmelden
    Zorg ervoor dat de nieuwsbrief altijd een afmeld-link bevat. En maak het mensen verder niet te moeilijk om zich uit te schrijven. Als iemand zich uitschrijft van de nieuwsbrief ben je die persoon (nog) niet kwijt als klant/bezoeker. Als je te dwingerig bent, kan dat alsnog gebeuren. Vergeet niet dat iemand die van jouw nieuwsbrief afwil daar wel een manier voor vindt. Mensen frustreren levert niks positiefs op.
  • HTMl en tekst
    Verstuur je een HTML nieuwsbrief, zorg er dan voor dat er óók een tekstversie beschikbaar is voor mensen die in hun mailprogramma geen HTML kunnen lezen of hebben uitgeschakeld. Daarnaast zijn er spamfilters die HTML-mails tegenhouden.

    Ook nieuwsbrieven mogen er aantrekkelijk uitzien. Maar maak nooit een nieuwsbrief die alleen uit een plaatje bestaat (ze zijn er). Vaak kun je in dit soort nieuwsbrieven niks aanklikken of selecteren en dat is bijzonder irritant. Gebruik wel beeldmateriaal in de HTML versie om de nieuwsbrief aantrekkelijk te maken. Let op: test je nieuwsbrief ook goed – en dan beide versies – voordat je hem echt verstuurt. Daarmee minimaliseer je de kans dat het misgaat.

Content
Het belangrijkste deel van de nieuwsbrief is natuurlijk de content. Wat de inhoud van je nieuwsbrief moet zijn bepaal je natuurlijk zelf. Maar hieronder wel een aantal aandachtspunten met betrekking tot die inhoud.

  • Onderwerp
    Zorg voor een goed onderwerp. De titel Maandelijkse nieuwsbrief verleidt niet tot het lezen ervan. Vergeet niet dat mensen de hele dag overspoeld worden door e-mails. Wanneer ze door hun mailbox scannen zijn ze op zoek naar een reden om mail weg te gooien. Een goed onderwerp minimaliseert de kans dat je nieuwsbrief in de prullenbak eindigt.Het mooiste is als je de titel van je nieuwsbrief kunt testen. Bedrijven die hun nieuwsbrief serieus nemen beschikken over software waarmee je kunt meten hoe vaak je e-mail wordt geopend en op welke links er wordt geklikt. Mail de ene helft van je mailinglist de ene titel en de andere helft de andere (bijvoorbeeld). Zo krijg je een idee van welke titel beter werkt en kun je de titels steeds verbeteren.
  • Waardevolle inhoud
    Je wilt de lezers van je nieuwsbrief waarschijnlijk graag naar je site zien te krijgen. Doe dat echter niet door in je nieuwsbrief alleen maar links op te nemen. Maak de nieuwsbrief op zichzelf al waardevol met daarnaast verwijzingen naar je website. Door bijvoorbeeld een artikel volledig in je nieuwsbrief op te nemen en daarnaast links naar andere artikelen.
  • Call-to-action
    Voorzie je nieuwsbrief altijd van een duidelijke “Call to action”. Moeten ze iets lezen, iets kopen, iets doen? Zorg ervoor dat het duidelijk is wat er van hen wordt verwacht. Deze regel geldt niet alleen voor websites, maar net zo hard voor nieuwsbrieven!
  • KISS – Keep it simple/short silly/stupid/shmuck
    Hou het kort. Een megalange nieuwsbrief wordt niet beter gelezen en is overweldigend. Frequentere korte nieuwsbrieven werken beter dan sporadische meganieuwsbrieven. Natuurlijk kan een maandelijkse nieuwsbrief wat langer zijn dan een dagelijkse.

    De grote hoeveelheid mail die mensen ontvangen dwingt hen ertoe niet alleen websites, maar ook mails te scannen. Zorg ervoor dat de nieuwsbrief makkelijk scanbaar is. Plaats bijvoorbeeld bovenin een inhoudsopgave.

    Gebruik mensentaal in je nieuwsbrief. Vergeet de bullshitbingo en alle jargon waarmee je tijdens je werk mee besmet bent geraakt. Wanneer je een e-mail verstuurt dring je door dat feit alleen al binnen in de persoonlijke levenssfeer van de ontvanger. Gebruik de toon die daarbij past. Overigens zonder dat je al te gezellig gaat doen. Het blijft een zakelijke e-mail.

Nooit doen
Naast dingen die je zeker moet doen is er ook een aantal dingen die je Nooit moet doen. Hieronder de belangrijkste.

  • Verkleed je reclame niet als nieuwsbrief. Reclame sturen mag, maar alleen als mensen zich hier expliciet voor op hebben gegeven.
  • Verstuur nooit ongevraagd nieuwsbrieven naar mensen. Je wilt een relatie opbouwen met je klanten/bezoekers. Spammen draagt daar niet aan bij. Laat je er niet toe verleiden om alle mailadressen die je op kaartjes vindt, die mensen opgeven bij prijsvragen of bij een bestelling ongevraagd op de maillijst te zetten. Een nieuwsbrief verstuur je alleen maar aan mensen die hier expliciet toestemming voor hebben gegeven.
  • Zet nooit alle adressen van de ontvangers van de nieuwsbrief in het Aan-veld of CC-veld van de e-mail, maar in het BCC-veld. Je wilt niet dat alle ontvangers álle e-mailadressen kunnen zien. Lijkt logisch, maar je zou niet de eerste zijn die deze fout maakt.

Heb jij nog tips & tricks voor het maken en versturen van nieuwsbrieven? Deel ze met de andere bezoekers in de reacties.


1.901 keer gelezen Geschreven door
Xaviera Ringeling

Xaviera Ringeling

Eigenaar en hoofdredacteur van 42bis, grootblogbezitter en webspecialist, contentmeister, social chica.

Eigenaar van Contentchefs - Sinds '98 webwerker en nog steeds verliefd op het web.

Volg mij op Twitter - of leg contact op LinkedIn of bekijk mijn portfolio, wie weet kunnen we iets voor elkaar betekenen!

Magazines: Ondernemen op Hakken | Cattish.nl, Urbanchicks, WhattheWeb, Stukjesgeluk, RedSeats en mijn persoonlijke blog Xa4a.net

Previous post

Floppies

Next post

Lightpot: iedereen een tuin

Gast
6 years 5 months geleden

Beste Xaviera,

Je vermeldt dat je de lezer niet met een eenvoudige reply op een nieuwsbrief mag antwoorden. Waarom niet? Het lijkt mij zeer klantvriendelijk. Net zoals dat een noreply@ alleen maar aan je klant het gevoel geeft dat het slechts eenrichtingsverkeer is. Lijkt me niet echt meer van deze tijden?

Met je andere opmerkingen ben ik het over de hele lijn eens. leuke post!

Gast
6 years 5 months geleden

Xaviera, topartikel. Goede do's en don'ts voor e-mail nieuwsbrieven.

Gouden tip die ik altijd aan klanten geef: laat een nieuwsbrief maar over 1 onderwerp gaan. En bied ook maar 1 call to action aan. Ook op de landingspagina. Voorkom the embarrassment of choice.

1 verhaaltje, 1 knop, 1 klik, klaar.