Koningin van personal branding
Koningin van personal branding

In de wereld van het schrijven voor het web, ontwerpen voor het web en andere webgerelateerde activiteiten lopen nogal wat zzp’ers rond. En zeker voor zzp’ers is het niet het alleen heel belangrijk wat je maakt, maar ook wie je bent. Heb je uitstraling, visie en een missie? Hoe zet jij jezelf in de markt en hoe onderscheid je je van al die andere freelancers die “iets doen met internet”? Oftewel: ben jij een sterk merk? Ik bezocht een masterclass en las een boek over personal branding.

De vijver van freelancers op webgebied raakt voller en voller en dat maakt het voor opdrachtgevers prettig vissen. De freelancers zelf daarentegen moeten steeds beter hun best doen om zich zichtbaar te maken en te onderscheiden van de rest. Ik ben zelf zzp’er sinds mensenheugenis, ook wel genoemd 2001, maar het leek mij met de kredietcrisis in het achterhoofd toch geen slecht idee om hierover nog eens iets op te steken. Daarom bezocht ik een – jawel – masterclass over personal branding, genaamd Het merk ik. De masterclass werd gegeven door Frank Kwakman, hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit en vennoot van Holland Consulting Group. Niet de eerste de beste dus.

Eigen smoel

Het eerste kwartier van de masterclass besteedde Kwakman aan zijn eigen personal branding, door met verve zijn boek Personal Branding aan te prijzen. Een voor de hand liggende titel inderdaad, maar daarom niet minder goed gekozen. Ondertitel: Voor professionals die het verschil willen maken. Het boek is eigenlijk een wat uitgebreidere versie van de masterclass, hetzelfde verhaal met nog wat cases en hier en daar een oefening. In 7 hoofdstukken bespreekt Kwakman hoe je je eigen merk vormgeeft, invult en verkoopt. ‘Je moet je eigen smoel hebben,’ luidt de titel van het laatste hoofdstuk, en dat is eigenlijk precies waar het hele personal branding om draait.

Toegevoegde waarde

Maar hoe meet je je nu zo’n eigen smoel aan? Volgens Kwakman kun je je pas onderscheiden als uitblinkt op een bepaald gebied binnen je vakgebied. Je moet je dus specialiseren. Vraag je eerst af welke richting je op wilt, welk soort opdrachten je wilt krijgen, zegt Kwakman. Vind uit waar je passie ligt en onderzoek vervolgens je talenten. Anders gezegd: als je weet waar je als professional voor wilt gaan, ga je kijken wat je daarvoor in huis hebt. En als je dat dan weer weet, bijvoorbeeld door het model “De vijf competentiegebieden voor professionals” voor jezelf in te vullen, dan kun je bedenken hoe je jouw toegevoegde waarde formuleert.

Minuut

Dat formuleren van je eigen toegevoegde waarde (vreselijke term, maar we doen het ermee) was ook een van de opdrachten tijdens de masterclass. We mochten een gesprekspartner uitkiezen en elkaar in één minuut vertellen wat we deden. Vervolgens moest de ander reproduceren wat je in die ene minuut verteld had. Het bleek best een ingewikkelde klus. Neem nu bijvoorbeeld mij (ja mensen, we hebben het over personal branding, dus ik wil het zoveel mogelijk over mezelf hebben). Ik doe zoveel verschillende dingen, voor ook heel uiteenlopende opdrachtgevers, dat past no way in een minuut. En dan blijkt bovendien dat mijn gesprekspartner heel slecht heeft opgelet en slechts de helft (als het niet minder is) heeft opgeslagen van mijn geratel.

Boren en gaten

Daarmee had Kwakman zijn punt al min of meer gemaakt. De meeste professionals kunnen niet helder en concreet formuleren wat hun eigen kracht is, gebruiken jargon en vallen in herhaling. Bovendien hebben we volgens Kwakman leren denken in “boren” en niet in “gaten”. Een metafoor die moet aanduiden dat we uitgaan van ons aanbod en niet van de vraag. Wie elektrische boren verkoopt maakt vaak de denkfout dat zijn potentiële klanten behoefte hebben aan een boor. Maar zij hebben behoefte aan een gat. Om zo’n gat te maken, hebben ze weliswaar een boor nodig, maar dat is het middel en niet het doel. Als ik dat naar mijn eigen vakgebied vertaal, zouden mijn klanten dus geen behoefte hebben aan een tekst, maar bijvoorbeeld aan de verkoop van een bepaald product. En dáár is die tekst voor nodig. Betekent dus dat ik niet in staat moet zijn om een tekst te schrijven, maar om een tekst te schrijven die doet wat-ie moet doen, namelijk – in dit geval – dat product verkopen. Klinkt zo logisch als een koe, maar toch heb ik daarover niets gezegd tijdens die minuut.

Potentiële doorverwijzers

Kortom, je moet een goed verhaal hebben en er niet teveel gekke dingen bij verzinnen, daar komt het zo’n beetje op neer. En Kwakman geeft in zijn boek en in zijn masterclass een paar handige handvatten om tot zo’n goed verhaal te komen. Maar stel dat we dat dat verhaal hebben. Wat nu? Hoe gaan we ervoor zorgen dat dat verhaal terechtkomt bij de opdrachtgevers die we wilden hebben? Kwakman heeft het in zijn boek en in zijn masterclass over ‘potentiële doorverwijzers’: bestaande klanten die meer dan tevreden zijn met je werk. Zij kunnen jou in hun netwerk aanbevelen en jouw specifieke kwaliteiten aan de man brengen. Goed plan, Kwakman, maar ik moet zeggen: duh. Dat doen we toch al lang? Dat is toch het hele idee achter social media voor professionals? We hebben toch zeker allemaal weleens een opdrachtgever omgekocht dan wel bedreigd om een positieve recommendation op ons LinkedIn-profiel te scoren? Nou ja, allemaal, behalve dan Frank Kwakman. Want die heeft geen LinkedIn-profiel.

Kwakman online

Tijdens de masterclass en het lezen van het boek bleef er iets knagen, maar ik kon er de vinger niet op leggen. Tot ik ging zoeken naar het online-gedeelte in zijn verhaal. Dat is er niet. Nergens rept Kwakman over internet en over hoe je je virtuele netwerk kunt inzetten om aan personal branding te doen. Nu bestaan sociale netwerken als LinkedIn en Plaxo natuurlijk nog niet zo heel erg lang. En de eerste druk van het boek Personal branding verscheen in september 2004. Maar de laatste druk met update kwam uit in januari 2008 en toen waren de social media toch al ruimschoots aan hun opmars begonnen. Kwakman vindt internet blijkbaar niet belangrijk genoeg om het op te nemen in de herziene versie van zijn boek. Dat zette mij er toe aan eens te gaan kijken wat het merk Frank Kwakman zelf online doet.

0 results

Frank Kwakman googlen levert duizenden resultaten op, dus dat is netjes. Op de 1e plaats staat managementboek.nl en op de 4e plaats bol.com, allebei met het boek Personal branding, verkrijgbaar voor het luttele bedrag van € 20,95. Een persoonlijke website of een website van zijn bedrijf kan ik niet zo snel vinden, dus typ ik op goed geluk frankkwakman.nl in de browserbalk. Dat bestaat. Maar daarmee is dan ook alles gezegd. De nieuwsgierige bezoeker wordt op de website van Kwakman verwelkomd en meteen weer weggejaagd met de tekst “Binnenkort komt hier de website van www.frankkwakman.nl. U moet dus nog even geduld hebben.” Moet, moet? Ik moet niks, hmpf. Nou ja, ik moet nog even op LinkedIn kijken en me laten imponeren door het strakke cv van Frank Kwakman en de lange lijst met recommendations. Not. 0 results for Frank Kwakman. Double check the spelling of your search adviseert LinkedIn. Ik ben bepaald niet onder de indruk.

Opdracht

Personal branding is nu belangrijker dan ooit, dat ben ik geheel eens met Frank Kwakman. En wat hij vertelt in zijn boek en zijn masterclass snijdt zeker hout, ook al is het bepaald niet wereldschokkend of vernieuwend. Maar of wij als internetprofessionals moeten afgaan op de adviezen van iemand die online zo weinig van zijn eigen merk bakt? Ik dacht het niet. In plaats daarvan kunnen wij Kwakman misschien wijzen op de gaten waar hij zelf in het kader van zijn personal branding behoefte aan heeft, zoals een professionele website. Misschien slepen we er nog wel een leuke opdracht uit.

Personal branding; Voor professionals die het verschil willen maken, Frank Kwakman

0 Shares:
18 comments
  1. Zo zie je maar Charlotte, theorie en praktijk liggen mijlenver uit elkaar.

    Goed stuk!

  2. Goed stuk. Ik had ook het genoegen erbij te mogen zijn en vond dat minuutje wel goed. Verder vond ik vooral dat hij tijdens de workshop ook érg aan personal branding deed, zijn eigen personal branding welteverstaan. Ik had wat meer interactiviteit verwacht.

    Grappig dat hij nog geen kaas heeft gegeten van personal branding op internet. Ik zie hier een groot gat om eens lekker in te boren.

  3. Leuk stuk om te lezen! Als startend zzp'er zijnde, ga ik zeker even op zoek naar het boek.

    Mocht hij iemand nodig hebben voor een duidelijke internetmarketing strategie te ontwikkelen en dan hoor ik het wel. ;-)

  4. Tsja, dat is toch die generatiekloof tussen mensen die met internet zijn opgegroeid (wij) en mensen die het later hebben moeten aanleren (hij).

    Ik ben het er ook niet helemaal mee eens dat je helemaal moet uitblinken in een bepaald ministukje van je vakgebied. Dat is veel te inhoudelijk. Beter kun je het persoonlijker maken. Wat maakt je een prettig iemand om mee samen te werken? Wat is zo uniek aan jouw karakter en wat heeft een opdrachtgever daaraan? Het gaat vaak niet om de beste zijn, maar ook om samenwerking en om gunnen immers.

  5. opmerkelijk verhaal. eigenaardig om iemand zo de mist in te zien gaan. hoewel ik de metafoor van de boren en de gaten wel "nagel op de kop" vind :)

  6. @jolanda Nee, als jij wilt bellen, ga je gang! Laat me wel even weten hoe het afloopt :-)

    @cecile Helemaal mee eens. Als het gaat om personal branding is het misschien nog wel belangrijker om aardig en leuk gevonden te worden, dan enorm uit te blinken in je werk.

    @bart Er is toch iets met die metafoor, hoor. Had het er gisteren met iemand (Merel Roze) over en hij klopt niet helemaal. Je hebt namelijk inderdaad geen behoefte aan een boor, maar ook niet aan een gat. Je wilt een schilderij aan de muur!

  7. Blijkbaar heeft Kwakman geen LinkedIn profiel, website of online CV nodig om zijn boeken te verkopen en zijn masterclasses te vullen. Zonder dat blijkt hij ook over genoeg toegevoegde waarde te beschikken om je te laten denken dat je behoefte hebt aan zijn schilderij aan de muur. ;)

  8. Hi Charlotte ik heb weer genoten van jouw stukje schrijven en jouw charlotte logica. Wat ik heb geleerd over Personal branding (in een andere training) is om op zoek te gaan naar je eigen unieke kwaliteiten. Waar blink jij in uit of welke behoefte kan jij goed vervullen tov een ander(e ZZp-er) en dat opblazen en zo duidelijk mogelijk communiceren. En mijn mening is dat dat veel meer met je eigen unieke persoonlijkheid heeft te maken dan met je vaardigheden.

  9. @xaviera Ik had al het gevoel dat dat gedoe met die boren en gaten me bekend voorkwam.

    @michelle Dat kan zijn, maar ik heb toch liever dat iemand die mij iets moet leren, datgene zelf ook goed voor elkaar heeft. Laat me bijvoorbeeld liever ook niet knippen door een kapper met raar haar. En ik word altijd HEEL boos als ik de politie over de stoep zie rijden! (Weet niet of dat er wat mee te maken heeft, hoor, maar 't kwam ineens in me op.)

    @danielle Denk dat het een combinatie is. Je haalt een klus binnen doordat je opdrachtgever je sympathiek vindt en misschien omdat iemand anders positief over je was. (Daar spelen je vaardigheden dus wel een rol.) Maar je wordt teruggevraagd en bij anderen aangeprezen omdat je je werk goed hebt gedaan.

  10. Oei.. Ja, ik vind de digitale verdwijntruc van meneer Kwakman een flinke flater. Hoe goed zijn verhaal qua basis ook kan zijn, zijn vermissing op internet zorgt er toch voor dat ik zijn branding verhaal iets minder serieus neem. Actiepuntje voor zijn volgende masterclass dus :)

    Verder, leest lekker, je artikel!

  11. Scherp stuk Charlotte. Ik dacht: "Auw!"en nog heel veel dingen. Misschien moet Kwakman je stuk eens lezen. Ik hoop dat hij dit doet en ben dan ook meteen benieuwd of hij zoiets oppikt.

  12. Ik denk dat we nog heel moe gaan worden van alle die mensen die binnenkort hun eigenste authentiekste ikje op cursus hebben achterhaald (no offense meant Charlotte) en hun personal brand gaan pimpen.Er rollen ook steeds meer boeken van de persen en ook online zullen er steeds betere resources komen om je eigen merk mee te versterken. Hoeveel merken kunnen we verdragen?!

    De tips van bovengenoemde schaamteloze zelfpromotor liggen deels enorm voor de hand (lees overigens ook Calimero marketing nog eens na, of het cursusmateriaal uit de jaren 90 over persoonlijke effectiviteit), en deels gaan ze ervoor zorgen dat mensen heel naar gedrag gaan vertonen.

    Wat mij betreft: als je al iemand bent, heb je geen behoefte aan een personal brand! (ik hoor ineens een t-shirt tekst;)

  13. @antoinette: None taken. Denk ook dat wat Kwakman en ik onder personal branding verstaan nogal uiteenligt. Het lijkt me inderdaad heel vervelend als er onder zzp'ers (en andere professionals) een sfeer ontstaat waarin mensen bij iedere ontmoeting meteen een uit hun hoofd geleerd opschepverhaal op je afvuren. Wat mij betreft zorg je dat je vindbaar bent, op en buiten internet, dat je visitekaartjes er goed uitzien en dat ze je bij je hebt bij gelegenheden waar dat nodig is (vergeet ik zelf nogal eens) en vooral dat mensen je mogen en je nieuwe klussen gunnen. Dat kun je personal branding noemen, maar ook gewoon een leuk iemand zijn die lekker met 'r werk bezig is. Dus ik zou eerder zeggen: Als je al iemand bent, is dat je personal brand! (Misschien moeten wij 'es een cursusje geven? Schijnt nogal lucratief te zijn.)

  14. Je definieert hier haarfijn de makke in de masterclasshype .. Dure dagdelen, inclusief lunch weliswaar , waar je in Des Indes, met je hele familie vorstelijk voor tafelt. De tol van de dienstverlenende samenleving. We kunnen met zijn allen geen wasknijper meer maken en betalen ons ongans aan het geoh van anderen. Keep up the good work en blijf zo inspirerend schrijven Charlotte.

    Gerard van Gisteren SENNEN

Comments are closed.

Dit artikel is 5.650 keer gelezen