wegenwachtOoit reed ik met zeer hoge snelheid (net boven de 200 km/u) door Duitsland. Het was de tijd waarin bellen achter het stuur nog helemaal niet verboden was en er nog geen Postbus 51 spotjes bestonden over het gevaar ervan. Dus toen mijn zusje belde om even te kletsen nam ik de telefoon direct op. Zou ik vandaag de dag niet meer doen hoor, verlichte geest dat ik nu ben. Hoewel de wet op dat moment geen middelen had om me hiervoor te straffen, bleek mijn karmakaart toch vol te moeten. Met al mijn 200 kilometer per uur reed ik een benzinestation voorbij, zo gezellig met zuslief aan de telefoon dat ik dacht “ik pak de volgende wel.” Maar er was geen volgende. En mijn tank raakte gestaag leeg. Wat was ik blij met mijn ANWB buitenlanddekking toen ik bij het een of andere Duitse dorp nog net de afrit haalde. Daar stond ik dan. Lege tank, nog ver van de bewoonde wereld en alleen mijn mobiel om me te redden. Thank God voor de ANWB (nou ja, thank de ANWB voor de ANWB eigenlijk).

Vandaag stellen we in de formulieren maandag een vraag aan de ANWB. Want hoewel hun service in de offline mijn leven meer dan eens heeft gered, ben ik nu benieuwd naar hun digitale prestaties.

Veelgestelde vragen
anwb1Het formulier start met de oproep om voor het antwoord op een vraag toch vooral eerst naar de Veelgestelde vragen te kijken. Begrijpelijk en op zich handig. Handiger zou zijn als er niet alleen een link naar de Veelgestelde vragen stond, maar ook een top 5 van meest gestelde vragen waar je meteen op kunt klikken. Zo’n top 6 (waarom geen 5 eigenlijk) is er wel, maar deze is alleen terug te vinden op de Veelgestelde vragen pagina zelf. Het scheelt waarschijnlijk wat ingevulde formuliertjes als deze boven het formulier worden getoond.

Drop down
Hierna wordt het formulier een beetje irritant.

anwb3

De bedoeling is dat ik een een hoofdcategorie kies en dan een subcategorie. Wie de Formulieren maandag vaker leest, weet dat ik er een hekel aan heb wanneer ik als klant geacht wordt de administratie van een bedrijf te doen. En dit is al helemaal overdreven vervelend. Daarbij is er nergens een optie Overig te bekennen en dat betekent dat ik echt moet gaan nadenken over waar ik mijn bericht onder categoriseer. Bah!

Pay off
In het volgende stuk kan ik aangeven of ik wel of geen lid ben van de ANWB. Als ik invul dat ik geen lid ben, verdwijnt slechts het veld Lidmaatschapsnummer uit het formulier. Met andere woorden, lid zijn levert weinig winst op. En voor mensen die graag hun administratie op orde hebben (getuige de uitgebreide drop downs van hiervoor) is dat opmerkelijk.

anwb4

In het laatste stuk vul ik alle andere gegevens in. Gelukkig is er niet al teveel verplicht. En de gegevens die dat wel zijn, daar kan ik me best wat bij voorstellen.

Foutmeldingen
Wanneer ik niet alle verplichte velden invul, krijg ik terecht een foutmelding. Het is wel een grijze grauwe systeemmelding en het verschijnt pas nadat ik op Verzenden heb geklikt. Ik ben tegenwoordig meer van de inline foutmeldingen. Dan weet ik direct waar ik aan toe ben. Maar op zich vertelt deze melding wat er nog mist of niet goed is en daarmee bereikt het z’n doel.

Oordeel en cijfer
Het contactformulier van de ANWB is een beetje 2005. De vele drop downs en het feit dat er geen veelgestelde vragen top 5 is doet af aan de score. Verder is het formulier best in orde. Niet slechter dan veel formulieren die ik heb gezien en tenminste bestaat het ding uit 1 stap. Mijn cijfer is een 6-. ANWB mag het wel ietsje beter gaan doen.


3.995 keer gelezen Geschreven door