Vandaag gaan we online shoppen bij H&M. Bij uitstek een winkel die in aanmerking komt voor een webwinkel. Niet omdat het zo vreselijk leuk is om kleding online te kopen, maar vooral omdat het zo grenzeloos afschuwelijk is om kleding in de H&M winkel zelf te kopen.

Formulieren maandag begint op de home van H&M Nederland. Waarvan het adres overigens niet www.hm.nl is, maar http://shop.hm.com/nl/. Beetje jammer, maar HM Architecten was ze voor. Maar goed, dat dus even terzijde.

Ouderwetsch bestellen

Op de site van de H&M kan je op verschillende manieren bestellen. Je kan door de winkel klikken en artikelen aan je mandje toevoegen. Maar daarnaast kan je ook papieren catalogus van de H&M gebruiken en de artikelnummers in een bestelformulier plaatsen. Op zich wel handig als je van bladeren door boekjes houdt, maar niet aan mij besteed. Ik klik dus meteen maar door naar de winkel.

H&M modehulp

H&M heeft een erg leuke webshop. Niet alleen kan je op categorie kleding doorklikken, maar voor elk kledingstuk helpt H&M je bijpassende stukken te vinden. Voor een modenitwit zoals ikzelf is dat best handig. Ook leuk van de H&M webshop is dat je wanneer je je winkelmandje dan eindelijk vol hebt en aanklikt, je ook nog wat speciaal voor jou geselecteerde artikelen in beeld krijgt. Hoe speciaal dat is weet ik niet. Maar ik klik van het door hen aangeraden lijstje regelmatig nog iets mijn winkelmandje in. Naast dat aardigheidje verschijnt er wanneer ik door wil klikken naar de kassa ook nog eens een extra aanbieding. Fijn, dat maakt het online winkelen de moeite waard. Slim ook van H&M. Want op zich is winkelen in een echte winkel natuurlijk veel leuker en vooral gezelliger – als je het met vriendinnen doet. De online winkel moet dus meer bieden dan de reguliere winkel. Om dat kopje koffie en de roddels die je mist goed te maken.

Natuurlijk kies ik ervoor de aanbiedingen te zien. Mij kan je van alles aansmeren. En er zit zowaar wat leuks bij. Jammer genoeg niet in mijn maat. Beetje irritant. Ik klik de aanbiedingen dus weg en ga eindelijk echt richting kassa. Daarvoor moet ik weer op mijn winkelmandje klikken en daar dan weer op de link naar de kassa klikken. Ook dat is een beetje irritant. Maar ja, ik wil de bestelde kleding wel erg graag hebben en klik me dus rot.

Omdat ik nog geen klant ben van de H&M kies ik ervoor me te registreren. Ik ben benieuwd.

Bestelformulier

Het formulier ziet er niet meteen angstaanjagend uit. Door de velden in 2 rijen te zetten, lijkt het formulier in elk geval niet al te groot. Het aantal verplichte velden is beperkt en er is niets meer verplicht dan de informatie die H&M nodig heeft om mijn kleding af te leveren. Het feit dat ik aan de linkerkant kan zien dat het formulier 5 stappen beslaat is fijn, maar schrikt me wel een beetje af. Gelukkig legt H&M het onder de stappen nog even uit. Het valt zo te zien best mee wat er nog gaat komen. Ik vul dus alles in als Mevrouw Test tester op de teststraat. Naar H&M normen blijkbaar een straat in een prima buurt, want ik krijg direct een klantnummer. Fijn.

Stap 2: controleren

Bij stap 2 controleer ik nog eenmaal mijn bestelling. Jammergenoeg zie ik in dit overzicht – anders dan in mijn winkelmandje – geen plaatjes. Dat controleert toch wat makkelijker. Maar goed, de omschrijvingen kloppen dus ik ga door.

Stap 3: betalingswijze selecteren

Ik kan in stap 3 de betalingswijze selecteren. Links wordt slechts één betalingswijze uitgelegd. Gelukkig verschijnt er bij elke betalingswijze ook een uitleg wanneer ik er met de muis overheen ga. Ik ontdek dit per ongeluk, want om het naar boven te halen moet ik redelijk specifiek mikken. Een ander raar onderdeel van deze stap is dat ik wanneer ik ná aflevering wil betalen, ik mijn geslacht op moet geven. Geen idee waarom en het wordt ook niet uitgelegd, maar ik doe het dan maar. H&M biedt nog wat andere leuke perks. Zo kan je je laten bellen wanneer het pakketje is afgeleverd. En kan je het pakket ook bij je in de buurt laten bezorgen en daar ophalen. Niet slecht voor een winkel die het voor elkaar krijgt een miljard kledingstukken in één rek te proppen.

Stap 4: Aflevermoment

Stap 4 biedt me de mogelijkheid om het aflevermoment te kiezen. Bij meerdere artikelen met verschillende beschikbaarheid kan ik ze allemaal in één keer laten verzenden of in volgorde van binnenkomst. En dat voor dezelfde verzendkosten. Ook al helemaal niet slecht. Links lees ik in stap 4 dat ik akkoord ga met de voorwaarden wanneer ik op de link Voltooien klik. Nu lees ik die zelden – dat geef ik eerlijk toe – maar ik vind ze toch wel een beetje verstopt. Boven of onder de knop was beter geweest en de verplichting ze aan te klikken ook. Ik klik dus maar op Voltooien en mijn bestelling is rond. Eindelijk.

Beoordeling

H&M heeft het formulier in nogal wat stappen verdeeld. Prima op zich ook al omdat ze wel in het begin uitleggen wat er zo’n beetje gaat komen. De tekst aan de linkerkant van het formulier vind ik soms een beetje dubieus. De ene keer staat er bijzonder belangrijke informatie, op een volgende stap staat er iets wat zij graag kwijt willen. Het formulier zelf ziet er een beetje armoedig uit. Als H&M niet gewoon een grote winkel was, zou ik het misschien zelfs minder vertrouwen door de look&feel van het formulier. Maar H&M is wel een bekende naam en ik vertrouw ze ondanks dat dus toch. De verschillende extra’s die H&M biedt – zoals extra aanbiedingen etc. – maken het webwinkelen de moeite waard. Vervelend is wel dat als je ergens in het bestelproces annuleert, bijvoorbeeld omdat je nog wat wilt toevoegen, je de hele bestelling kwijt bent. Je moet dan dus opnieuw op zoek naar alle artikelen die je in je winkelmandje had.

Je kan in dit formulier zowel voor- als achteruit. Maar in sommige gevallen kan je eenmaal ingevulde informatie niet meer aanpassen. Ook dat is erg onhandig.

Wat mij betreft scoort het formulier van de H&M een 6: voldoende, maar vatbaar voor veel verbeteringen.

0 Shares:
4 comments
  1. Minder leuk wordt het wanneer je vaker gaat bestellen. Voor het invoeren van kortingscodes heb je namelijk maar 1 moment, volgens mij in de eerste stap, maar daar kun je later niet naar terug (als je al een klant bent en dus die stap overslaat). Hoe vaak ik al niet mijn hele mandje opnieuw heb moeten vullen omdat ik dat vergeten was! Ook veranderen de betalingsmogelijkheden wanneer je meerdere bestellingen uit hebt staan. Maar uitleggen hoe het zit: echt niet.

    Geeft niets, ik blijf toch wel kopen. Met name vanwege de reden die je noemt: de echte winkel is een hel. Vooral in het weekend!

  2. He Nic, leuk dat je hier ook reageert!

    Met je eens… meerdere bestellingen doen, is niet niet handig! 'k Heb trouwens meestal de intentie om maar één truitje oid online aan te schaffen maar ja, H&M kent het retail vak van up- and cross sell als geen ander!

Comments are closed.

Dit artikel is 12.067 keer gelezen