Lang verwacht en eindelijk gearriveerd: de brief van de Nederlandsche Bank (DNB). Het geld dat wij bij Icesave in bewaring hadden gegeven, kan nu worden geclaimd. Om erg veel poen ging het niet, dus erg veel paniek in huize contentgirl was er niet. Maar met iets meer dan 1000 euri kan je leuke dingen doen en terugkrijgen is altijd leuk. Het voelt nu net alsof we een cadeautje krijgen van DNB.

De brief

DNB bewijst met haar brief dat ook papieren communicatie het scherpe oog van een webredacteur kan gebruiken. Twee pagina’s gevuld met tekst, zonder tussenkopjes, zonder feedfoward ( wat staat je te wachten), zonder scanbaarheid op wat voor wijze dan ook. Maar goed, dit is formulieren maandag en niet brief maandag. Ik hou het dus even bij het aanvragen van de vergoeding van je spaargeld.

Inloggen

Voor de site heeft DNB mensen ingehuurd die wel wat van het web weten. Voordat je inlogt wordt verteld welke zaken je nodig hebt. Dat is altijd fijn. Stel je voor dat je in de trein zit met laptop op schoot om dit varkentje te wassen. Dan is de kans erg klein dat het Saldo overzicht van je Icesave rekening bij de hand hebt. Een goede start dus.

Eenmaal ingelogd test DNB nog even je doorzettingsvermogen met een herhaling van (langdradige) zetten zoals in de brief. De knop Volgende biedt gelukkig uitkomst en zonder de megatekst te lezen klik ik verder. Slordig? Ja. Ben ik daarin uniek? Twijfelachtig.

Het formulier

Het formulier lijkt op het eerst gezicht uit 1 stap te bestaan. Althans daar ga ik vanuit. Tot ik rechts bovenin de link Uitleg bij stap 1 in de smiezen krijg. Dan moet er in elk geval ook een stap 2 zijn. Ik begin me een beetje zorgen te maken. Tot nu toe blinkt DNB niet uit in beknoptheid. Zit ik straks bij stap 24 nog te zweten op dit formulier. We zullen het zien.

Bij het invullen geen klachten. De potentieel moeilijke velden hebben een helpfunctie die netjes verschijnt (in firefox) als ik er met mijn muis overheen ga. Ook een mooie dienst is het verschijnen van het BIC/IBAN nummer van mijn eigen bank als ik die uit het lijstje kies. Hoef ik dat ook niet meer op te zoeken.

Moeilijk

En ja hoor, daar is de verborgen stap 2 al. Hij volgt op stap 1.2 van stap 1. Als je dat nog kan volgen. Ik begin op DNB te lijken. Stap 1 bestaat dus uit 2 stappen, waarop dan stap 2 volgt. Pffff. Nadat ik in stap 1.a heb benadrukt dat deze aanvraag voor mezelf en niemand anders is krijg ik een aantal vragen voorgelegd waarvan ik toch een beetje ga zweten. Niet te hard. Maar als ik er 30.000 euro had staan, dan misschien iets meer. De bank- en juridische termen vliegen me om de oren. Gelukkig werk ik bij een bank en is mijn vriend een jurist, anders had ik hier misschien wel wat op moeten studeren. Vooral de laatste vraag is een soort hocus pocus. Maar goed. Ik vul overal onjuist in en ga verder naar de volgende stap.

Tekst

Als contentgirl ben ik natuurlijk gek op tekst. Maar het formulier van DNB verdrinkt er bijna in en dat gaat zelfs mij wat ver. In de volgende stap moet ik mijn saldo bij Icesave invullen. Maar door de grote hoeveelheid tekst maak ik me toch zorgen of ik iets over het hoofd zie. Nadat ik de tekst dan maar gedwongen heb gelezen, het gaat om mijn geld dus ik moet wel, vul ik inderdaad mijn saldo in en ben ik weer onderweg naar de volgende stap.

Checken gegevens

Na in stap 4 eindelijk een korte simpele vraag te hebben beantwoord krijg ik van DNB een overzicht van de door mij ingevulde gegevens. Erg overzichtelijk ziet het er allemaal niet uit, maar ik kan het in elk geval controleren en dat is even het belangrijkste. Als ik dan ook nog bereid ben akkoord te gaan met een heleboel erg ingewikkelde voorwaarden (die ik overigens skip, ik heb immers niet de hele dag de tijd en vertrouw DNB an sich wel) ben ik door de procedure heen.

Nog niet klaar?

Maar dan blijk ik nog niet klaar te zijn. Okay, dat stond ook in de brief – dat ik nog van alles per papierenpost zou moeten doen – maar toch vind ik het irritant dat het bij het formulier nu pas wordt vermeld. En ja, het is logisch dat ze nog wat papierwerk van me willen (als ik er echt over nadenk), maar het formulier deed vermoeden dat ik zo ook een heel eind kon komen. Gelukkig heeft DNB wel een vooringevulde PDF voor me in de aanbieding, inclusief de door mij geleverde gegevens. Die hoef ik alleen maar te printen (en als ik geen Adobe heb, kan ik die downloaden) en samen met de benodigde papieren op de bus te doen en mijn cadeautje wordt geleverd. Wanneer vertellen ze me niet. DNB Works in mysterious ways. Ach dat houdt het allemaal tenminste een beetje spannend.

Beoordeling

Het formulier van DNB is een typisch geval van hier komen we wel mee weg. Ja, mensen moeten hier wel doorheen als ze hun geld terug willen. Ja, dat betekent dat je met heel veel wegkomt. Maar betekent dat ook dat je dat dan moet doen? Als DNB iets zou verkopen, zouden ze met dit formulier hun lol op kunnen.

Natuurlijk zitten er wel wat plusjes aan. De informatieknopjes in het formulier zijn fijn. De waarschuwing van tevoren om de juiste papieren bij de hand te hebben ook. Maar daar tegenover staat dat het formulier stiekem uit toch best veel stappen bestaat. Dat je aan het einde nog van alles op moet sturen en uit moet printen. Dat de helppagina’s bijna boekwerken zijn en dat er weinig rekening is gehouden met de vocabulaire van de gemiddelde Nederlander. Al met al geen ster onder de formulieren.

Cijfer: een 5. En dat is alleen maar omdat met het formulier niks wordt verkocht, anders waren ze er niet zo goed vanaf gekomen.

0 Shares:
4 comments
  1. Bedankt voor dit artikel, ik ben heel blij dat ik vast weet wat me te wachten staat wanneer ik straks het formulier ga invullen. Ook omdat ze in de papieren brief een soort van dreigen dat je het in 1 keer moet doen en je het daarna niet meer kunt wijzigen. Daar word ik altijd een beetje nerveus van.

  2. Ik moet zeggen dat ik sowieso erg nerveus werd van die brief. Wat een lange (langdradige) brief zeg. En van de toon word je inderdaad ook een beetje zenuwachtig. Mooi dat je er iets aan hebt gehad :)

  3. Gedegen stuk werk en zoals mag worden verwacht van de toezichthouder voor de financiële sector: streng en risicomijdend. De lengte van de brief en de negatieve formulering van de vragen die duiden op belangenverstrengeling schrikken bij eerste lezing af, maar bij rustig invullen ben je er ook zo mee klaar, is mijn ervaring van gisteravond.

    Erg prettig en veel puzzelwerk uitsparend vond ik de beschikbaarheid van icesave.nl, waarop je weer 'gewoon' kon inloggen om je saldo, inclusief rente kon bekijken. Wel een vreemd gevoel dat je er waarschijnlijk nooit meer terugkomt.

  4. Sorry maar de NAW gegevens van een klager moet op een klachtenformulier vermeld staan

Comments are closed.

Dit artikel is 6.059 keer gelezen