Bol.com. Als webmaker word je door de marketingjongens waarschijnlijk doodgegooid met deze online boekpusher. “Maar bij Bol.com doen ze het zo.” De marketingjongens in kwestie vergeten daarbij vaak gemakshalve dat jij hypotheken verkoopt en geen boeken (DVD’s, spelletjes, etc.). Of bijvoorbeeld auto’s en geen boeken. Wat niet wil zeggen overigens dat Bol.com het niet goed doet.

Sterker nog, Bol.com doet het erg goed. Daarom kijken we vandaag even naar het inschrijfformuliertje van Bol. Al verwacht ik – na alle heisa van marketing al helemaal – dat het allemaal precies in elkaar steekt zoals het hoort.

Boekje kiezen

Lid worden bij Bol.com doe je waarschijnlijk pas wanneer je ook echt iets bij ze wilt bestellen. Mijn excursie naar boekenland start dan ook met de zoektocht naar een boek. Voor dit experiment kies ik mijn favoriete kinderboek Het oneindige verhaal van Michael Ende. Voor wie het boek niet heeft gelezen en de film heeft gemist: shame on you. Natuurlijk vind ik deze klassieker direct en gelukkig kan ik het boek ook direct in mijn winkelmandje leggen. Fijn.

Aangezien ik verder niks wil kopen klik ik vanuit mijn winkelwagentje direct op bestellen. Ik word direct geleid naar een pagina waar ik kan inloggen als ik al lid ben of inschrijven wanneer dit nog niet het geval is. Ik ben nieuw bij Bol.com en klik dan ook op die knop.

Op de volgende pagina mag ik van start gaan met het invullen van mijn gegevens. Helemaal rechts kan ik ongeveer zien wat mij te wachten staat. Het ligt in lijn met mijn verwachtingen al heb ik geen idee wat een cadeauservice is. Maar goed, dat kan ik wel raden. Het mysterie valt dus mee.Er is maar een helptekstje en die verschijnt zodra ik er met de muis overheen ga. Veel meer uitleg dan dat is ook eigenlijk niet nodig. De andere velden spreken voor zich en worden indien dit niet het geval is, achter het veld nog even uitgelegd.

op de pagina die volgt kan ik de cadeauservice selecteren. Er wordt kort uitgelegd dat ik mijn cadeau kan laten inpakken. Een dure naam voor een verpakking: cadeauservice. Ik had er stiekem toch meer achter gezocht. Inpakservice was accurater geweest.

De volgende stap biedt me de mogelijkheid mijn Bol.com account aan te maken. Dat betekent dat ik een e-mailadres op mag geven en een wachtwoord mag kiezen. Rechts van de pagina wordt mijn voortgang prima bijgehouden. Mooi is, dat ik elke stap die ik heb doorlopen nog kan aanpassen via de rechterkant waar al mijn keuzes worden bijgehouden. Mocht ik alsnog aan de cadeauservice willen, dan kan het nu nog.

Bij de voorlaatste stap krijg je als klant nog een kans om al je gegevens te controleren. Het overzicht rechts is weg, maar nu ook onnodig geworden. alle informatie staat in het middenscherm. Wel biedt de rechterkant nog wat uitleg met betrekking tot de service van Bol. Erg netjes allemaal. Helemaal fijn is de waarschuwing onder de knop Naar betalen: “U maakt de bestelling pas definitief op de volgende pagina.” Altijd fijn om te weten, maar helemaal als je zoals ik aan het testen bent. Ik besluit de laatste stap dan ook te laten voor wat het is. Ik heb al 3 versies van Het oneindige verhaal. Daarbij ken ik de service van Bol, en die is prima. Na betaling met iDeal ontvang je een mailtje met een bevestiging van je bestelling. Precies zoals het hoort.

Beoordeling

Bol.com heeft een prima formulier. Er wordt niet meer informatie gevraagd dan nodig. Het formulier is verder helder en de helpteksten goed – alhoewel zelden echt nodig. Je kan als klant gemakkelijk zien waar je in het proces zit en ook op welk moment je echt bestelt. De cadeauservice vind ik een beetje een dooie mus, maar dat is wel heel minimaal. De followup op het formulier is prima: een nette mail en de mogelijkheid op de site om je bestelling te volgen.

Cijfer: 8

0 Shares:
Dit artikel is 3.932 keer gelezen