Wekelijks test 42bis.nl een webformulier. Deze week het aanmeldingsformulier bij AH.nl

Boodschappen doen is geen pretje. Op zaterdag, samen met de rest van Nederland, in de rij bij de Supermarkt. Voordringers, duwers, laatste productpakkers en vakkenvullers die niet weten waar net dat ene ingrediënt ligt. Je zou er nachtmerries van krijgen. Gelukkig kan ook shoppen tegenwoordig online. De kruidenier die op de kleintjes let brengt je boodschappen tot in je huis langs en dat ook nog eens op de dag die jij kiest en het tijdstip dat jou uitkomt. Maar voordat een charmante Albert Heijn medewerker met kratten je huis binnenwandelt zal je je eerst bij AH.nl moeten aanmelden.

Wat kom je er eigenlijk doen?

De voorpagina van AH.nl ziet er netjes, herkenbaar en uitnodigend uit. Het aanmelden voor de dienst wordt je niet door de strot geduwd, maar is subtiel in de rechterbovenhoek opgesteld. Dat heeft dan wel weer als resultaat dat ik niet direct getriggered wordt om me aan te melden. Lezen doe ik nog steeds van links naar rechts. Mijn oog valt dan ook eerder op de recepten dan op het boodschappen doen. Maar is dat in dit geval erg? De kans lijkt klein dat de meeste bezoekers van AH.nl er om een andere reden zijn dan de boodschappendienst. Maar AH.nl heeft meer te bieden. Dat kan nu onder de aandacht van de bezoeker worden gebracht, terwijl het inloggen nog steeds gemakkelijk te vinden is.

Ik zoek dus een recept op en kies ervoor om het gevonden recept te bewaren. Dat kan ik volgens de melding die ik krijg doen zonder in te loggen. En ja hoor, ik zie het gekozen recept in het lijstje “Mijn bewaarde recepten” staan. Ik ben benieuwd.

Het formulier

Vanuit de recepten kies ik rechtsbovenin voor “Inschrijven”. Geen vraagteken wat daarmee bedoeld wordt en dat is mooi. In het volgende scherm krijg ik een formulier voorgeschoteld waar ik vooralsnog blij van word:

1. Ik kan nog even lezen waar ik me ook alweer voor aan het inschrijven ben.

2. Er wordt een minimale hoeveelheid informatie gevraagd en zelfs daarbinnen zijn niet alle velden verplicht. Dat betekent dat ik me nu even snel in kan schrijven. Mijn profiel compleet maken doe ik later wel. Fijn.

Wat ik wel jammer vind:

1. Er wordt nergens aangegeven hoeveel pagina’s formulier ik in moet vullen. Als ik straks op verder klik, ben ik dan ook ingeschreven? Dat denk ik wel op te maken uit het feit dat ik direct akkoord moet gaan met de algemene voorwaarden. Maar dat had ik liever duidelijk vermeld gezien. Dan weet ik waarmee ik rekening moet houden qua tijd.

2. Ik kan zowel mijn bonuskaartnummer als mijn airmilesnummer invullen. De tip om die 2 passen bij de hand te houden krijg ik graag aan het begin van het formulier zodat ik ze er meteen bij kan pakken. Gelukkig zijn de velden niet verplicht. Die vul ik later wel in.

Invullen

Als ik dan aan het invullen sla blijkt het een interessant formulier. Wanneer ik met mijn muis een veld aanklik geeft Albert Heijn soms opeens uitleg over het veld.

Wel lijkt deze hulpvaardige gele box wat arbitrair te zijn ingezet. Zo heeft het veld Air Miles kaart het wel, maar het veld AH Bonuskaartnummer weer niet. Na het invullen klik ik aarzelend op de Verder-knop. Maar mijn angst is ongegrond. Ik ben klaar met invullen er komen niet stiekem nog 8 pagina’s achteraan. Wel moet ik mijn inschrijving via e-mail bevestigen. Maar dat lijkt me niet teveel gevraagd.

E-mail bevestiging

Wanneer ik het berichtje van AH.nl openmaak krijg ik spontaan koppijn. Dit ziet er niet uit. Tel daarbij de geïnspireerde tekst: “Hartelijkdank voor uw aanmelding voor een van de onderdelen van Mijn AH.nl” op en het beeld is compleet. Waarom zou je überhaupt daaraan refereren, als je niet kan vertellen welk onderdeel. Nu wordt het echt zo’n machinezin. Daarnaast laat de opmaak van het mailtje te wensen over. De tekst zit direct tegen de blauwe rand aan. En waar de lichtblauwe tekst halverwege de tekst toe dient is mij een raadsel. Ook Albert Heijn heeft last van e-mail-opmaak-ziekte. Een bekende ziekte, die zijn oorsprong waarschijnlijk vindt in technische beperkingen en dat soort meuk. Laat ik voorop stellen dat ik het veel erger heb gezien. Maar ook zeker beter.

Maar ik klaag teveel. Albert Heijn doet ook goede dingen. Zo blijkt na bevestiging dat ik niet alleen diect ben ingelogd, maar dat AH.nl ook mijn bestellingen én opgeslagen recepten van vóór inschrijving heeft onthouden. Fantastisch, dat maak je (jammer genoeg) niet overal mee.

Conclusie en cijfer

Wat mij betreft een prima website met leuke extra’s. Het formulier is kort en krachtig. AH.nl gebruikt het niet (opvallend) om allerlei extra informatie los te peuteren. Het verwachtingsmanagement zou iets beter kunnen. Welke passen heb ik nodig? Hoeveel pagina’s moet ik invullen? Het antwoord op de tweede vraag is één pagina. Dat lijkt me ook een USP om mee op te scheppen. Omdat AH.nl ook nog mijn handelingen onthoudt van voordat ik me heb ingeschreven wordt het een 8+. Niet hoger, omdat het ook niet een bijzonder ingewikkeld formulier is.

0 Shares:
2 comments
  1. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH – doodlopende straat.

    Stof voor een leuk artikel mevrouw off-topic? Misschien tijd om een paar dones en not-dones achter elkaar te zetten voor sites die internet als core-business hebben?

  2. goed idee! maar deze mevrouw heeft het even druk met het verhuizen van sites van de een naar de ander. Pfff, 4 formulieren om in te vullen.

    Hee, joehoe, ik ben weer on-topic :-)

Comments are closed.

Dit artikel is 13.096 keer gelezen